Selasa, Januari 06, 2009

Selamatkan Palestin..

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 2:25:00 PG
SIARAN MEDIA: PKPIM KECAM SERANGAN KE ATAS GAZA



Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengecam sekeras-kerasnya segala bentuk serangan yang dilakukan oleh tentera Israel terhadap bumi Gaza . Dalam laporan akhbar Berita Harian pada 2 Januari 2009, serangan yang telah masuk hari ke enam itu telah mengorbankan 410 penduduk awam Palestin dan mengakibatkan 1,900 yang lain cedera.
Jumlah angka kematian ini menjelaskan kepada kita bahawa serangan yang dilakukan regim Israel tersebut bertujuan untuk mencari jalan supaya berlakunya pembersihan etnik secara besar-besaran terhadap penduduk Islam Gaza dan wajib ditentang oleh masyarakat dunia.
Dalam pada itu, PKPIM turut mengutuk alasan yang digunakan Israel untuk menghalalkan serangan. Serangan atas alasan untuk membunuh aktivis Hamas adalah suatu yang tidak masuk akal memandangkan serangan tersebut dilakukan secara terang-terangan ke atas kawasan bandar dan perumahan yang diduduki oleh ramai penduduk awam.
Sementara itu, PKPIM turut menggesa seluruh pihak khususnya Majlis Keselamatan PBB dan Persidangan Negara Islam (OIC) untuk melakukan sesuatu untuk mendesak regim zionis menghentikan serangan. Atas dasar kemanusiaan dan persaudaraan Islam, sudah tiba masanya badan dunia seperti PBB dan OIC serta Kesatuan Eropah (EU) bersuara secara lantang dan mengenakan sekatan politik dan ekonomi terhadap Israel.
Serangan Israel ini merupakan bibit permulaan kepada peperangan besar-besaran dan PKPIM tidak menolak kemungkinan siri peperangan yang berlaku antara Arab – Israel yang berlaku sekitar tahun 1973 akan meletus kembali.
Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM turut menyelar kedegilan kerajaan Mesir pimpinan Hosni Mubarak untuk membuka sempadan Gaza melalui pintu lintasan Rafah. Keengganan ini sebenarnya telah membantu kepungan wilayah Gaza oleh Israel memandangkan penduduk awam Gaza tidak dapat lari ke sempadan Mesir untuk mencari tempat perlindungan.

MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ
Naib Presiden Antarabangsa PKPIM

0 Celoteh SahabatKu... on "Selamatkan Palestin.."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez