Rabu, April 15, 2009

Isk3...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:46:00 PTG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...

Sedihke ukhti???
Sob3....
Dah3 jangan sedih...
Awat sedih??
Erkkk.. tak dapat online yer......
Huhu pelik bin ajaiblah...
kat kolej takleh nak guna wireless uspot....
Cam tetau je suh study utk final exam....
Lagi pelik....
Laptop COmpact dgn Axus je yang takleh online....
Acer , Dell dan yang seangkatan dengannya...
Leh lak online secara sihat walafiat...
Takpe2... Ada hikmah...
Kalo tak... Maunye tak study...
Alhamdulillah dah lepas 1 paper...
Lagi 4 paper je....
Dalam masa 3 ari tu... Gerunnye...
Takpe insyaAllah leh...
Usaha + Doa + Tawakal.....
Ok Sume Sahabat2...
Maataufiq wannajah fil Imtihan yer....



Nak kenal boleh???

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:28:00 PTG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...
1. Salam.Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama syprhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite leh brkenalan..ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba wat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau..jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. Wak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, Wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq..i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sapa saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl ayang.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks ayang..love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk ayang ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya ayang pkai apa je kan ..tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat ayang ni... .hihihi..

8. Yang bi nak ayang tau, ayanglah segalanya utk bi, ayang la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan ayang xde rahsia lagi ek..jgn risau..inikan membuktikan bi caring..so jgn risau..k..yeye. .bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..

9. Ayang..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq ayang... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg..abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. .sikit sikit je..kih3..

11. Hi ayang, watpe 2? Nk ckp sket..nape ayang bwk satu battalion nak jumpa abg?... ayang x caye kat abg eh.. huhu..

12. Ayang..kite jumpe k?..abg suka ayang pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn ayang x cntk..just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je..nnt jumpa nnt ayang bwk sorg dah la k..

13. Ayang..abg sory ngan apa jd td..abg trsentuh jari ayang td.. Tol gak ckp ayang eh, trsentuh xpe..ter.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat ayang..

14. Tq jumpa td, ayang cntk la..Ololo..abg romantik sket pun salah ke?Ske abg romantik ek? Hehe..Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho..tgk td kwn ayang cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni..tgk..Allah memberkati hubungan kite..ayang solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..

15. Ayang..just nk tanya..ayang cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh?50% je... huhu..yang. .just nk tanya..rambut ayang panjang x? just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat ayang tu.. Ayang..bg la gmbr ayang special untuk abg yg pakai tudung td 2..Cntk nye ayang..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. ayang cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati,.. Thanks ayang..love u too..


18. Ayang..da lame kita couple kan..xkan abg pegang tgn pun nak marah.. ayang kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .

19. Ayang kata ayang cintakan abg sepenuh hati..kalu gitu..apa buktinya ayang cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA MAKSIAT SEBENAR... ..


Ini Masanya Untuk MENJADI Bukan MENCARI......

Ahad, April 05, 2009

Amanah….???

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 11:55:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Pernah kan kita g kem2 pemantapan diri.. pastu fasi2 akan minta kita pegang ‘barang amanah’? mesti pernahkan….
Macam2 jenis barang yang diamanahkan...
Biskut? Ubat nyamuk? Telur? Dan memcm lg lah....
Ape pendapat anda tntang barang amanah ni?
Sedar atau tidak kadang2 kita ambil remeh dgn ‘barang amanah’ ni... kita fikir..
“ ala takpelah...saje je fasi ni bg...dia kate je nak denda... t last day oklah tu...”
Tol tak?? Certain ya and certain tidak??
Yg mane tahu menghargai dan mengambil berat tentang ‘barang amanah’ for sure akan jaga barang tu elok2... macam jg barang yang mereka syg....
Yang tak menghargai dan tak tahu apa yang tersirat disebalik ‘barang amanah’ tu mungkin akan wat selamba je kan.... patah pun takpe...t kena marah fasi ok dah pastu...

Bagi yang faham maksud ‘barang amanah’ ni mesti punya pelbagai tafsiran dan idea kan...
Mungkin ni dari pandangan ana sendiri....
‘barang amanah’ ketika kem mungkin hanya sekadar sesuatu barang yang diamanahkan kepada kita untuk menjaganya hingga habis kem....
Sedar atau tidak disebalik ‘barang amanah’ ni sebenarnya banyak mengajar kita erti amanah, dan tanggungjawab....
Kiranya disebalik ‘barang amanah’ ni... tersirat banyak perkara yang sgt bersangkut paut dengan kehidupan kita...
Sekecil mana pun tugasan ataupun amanah yang telah di’amanah’kan dan diper’tanggungjawab’kan diatas pundak kita... seharusnya kita kena menjalankan amanah itu sebaik mungkin....
Amanah paling besar pada pundak kita ialah tugas kita sebagi khalifah dimuka bumi Allah ni....
Allah telah mengamanahkan kepada sekalian manusia untuk memikul tugasan sebagai khalifah, sedangkan Allah sendiri mengetahui manusia ini punya kelemahannya.

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." ( Surah Al-Baqarah : 30 )

Subhanallah... begitu besar amanah yang Allah berikan pada kita ya...
Semenjak 2 menjak ni banyak yang ana fikirkan... soal hati,perasaan, ‘cinta’ n macam-macamlah....

Tapi hakikatnya banyak lagi amanah lain yang perlu ana fikirkan dalam hidup ni...

Amanah yang dipikul sebagai seorang anak...
Amanah sebagai seorang kakak sulong pada adik-adiknya...
Amanah sebagai seorang muslimah yang perlu menjaga dirinya sendiri...
Amanah sebagai sahabat kepada sahabat...
Amanah sebagai mahasiswa...


Ish3... ( kalo ada yang tinggal tolong tambah2kan lah yer.... )

Dan yang paling besar sekali.. amanah sebagai da’ei.....khalifah Allah di muka bumiNya ini...
Amanah sebagai da’ei ni bg ana, bukan hanya da’ei untuk berdakwah kepada yang non-muslim untuk terpikat pada Islam, tp dalam masa yang sama menjadi tabligh kepada sahabat2 dan pentarbiyyah diri sendiri... ( paling utama & sgt dekat tu ) kalo diri sendiri tak ditarbiyyah & dimuhasabahkan, gimana nak ajak dan peringatkan orang lain kan.... dan dakwah serta tarbiyyah yang paling dekat ialah kepada ahli keluarga kita sendiri... ( seorang ukhti ana selalu ingatkan ana tentang ni – syukran ye Kak Nad )

Peringatan pada diri sendiri lah gak .. yelah ana ni ngarot juga kadang2 hehe.... sekecil2 amanah yang kita terima ( sbg contoh : pegang biskut selama sehari hehehe ) kenalah kita tunaikan amanah itu sebaiknya... Yang ‘dikiri dan kanan’ kita mungkin akan mengira dan menulisnya kedalam ‘buku’ kita... sekali amanah tu di khianati... ( sbg contoh : kita patahkan biskut tu... ) besar natijahnya.... perkiraannya hanya Allah yang Maha Mengetahui....Wallahu’alam...

Cerpen : Misi Jihad Cinta

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:06:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
“Sayang, kita dah sampai.”

Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.

“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.”

Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”

“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”

“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”

“Nak kahwin lagi ya?”

Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.

“Kalau betul kenapa?”

“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”

Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.

“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”

“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”

“Okey..”

Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.

Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah… Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.

****

Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas, lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai, dia menarik kembali kad pintarnya.

“Jom masuk sayang.”

Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu. Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.

Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.

Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.

“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”

Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.

“Sila duduk..”

“Terima kasih.”

Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai. Cantik. Gabungan seni lama dan baru.

“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”

“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”

“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”

Safiyyah hanya diam merendah diri.

“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”

Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.

Safiyyah memerhati.



MISI JIHAD CINTA

Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar

Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad

Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..

Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya? Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat. Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.

Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.

“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”

Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.

“Ni bang..”

Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.

Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”

****

“Bang..”

Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.

“Ya?”

Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.

“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”

“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni?”

“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”

“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”

“Abang..”

“Ya?”

“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”

“Safiyyah sayang…”

“Ya bang..”

“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”

“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan solehah daripada Safiyyah.”

Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.

“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”

“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”

“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah. Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”

“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan. Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”

“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat bang..”

Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.

“Sabar la. Tak lama lagi..”

****

Di khemah persiapan, Kota Toledo.

Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan alunan bacaan Al-Quran.

Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.

Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia kerana bakal menemui Rabbnya.

“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini. Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi yang terbaik.”

Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.

“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas, hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang, Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat syahid.”

“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi isteri abang..”

“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”

“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”

Dahi isterinya dikucup lembut.

“Abang ada satu permintaan.”

“Apa dia bang?”

“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”

“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”

“Ya,InsyaAllah.”

Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.

“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”

Terdengar suara member salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.

“Waalaikumsalam.”

Uwais membuka pintu khemah.

“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”

“Baiklah. Terima kasih.”

Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.

“Sayang, dah tiba masanya.”

“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.

“Kita jumpa di syurga ya.”

“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”

****

Boomm..

Boommmm..

Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.

Bumm!

Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.

Bummm!

Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah tersenyum.

Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit.

Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji.

Mereka bertemu di syurga.





Surah At-Taubah :

(52) Katakanlah: (Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid) dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu.

(71) Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(72) Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga Adn serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.

(111) Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Surah Al-Ahzab :

(22) Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.

(23) Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

……………………

Original writing by Masturah Abu Bakar.

21.Nov.08

www.islamcintaku.blogspot.com

Jumaat, April 03, 2009

Hari Penuh Cabaran Dan Ujian

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:06:00 PG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum....

Wah... tak larat rase nyer nak story skang....
Dah mula td smpai lah skang.. bermain puluhan aturan ayat nak dikongsikan cerita...
takpelah... nak solat isyak dulu pastu tidur jap...
Pnat sgt.. n exhausted.....

MySpace

Rabu, April 01, 2009

Perjuangan Belum Berakhir

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:49:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...



Gambar terbaru Yala yang membuat ana terkesima. Lebih teruk dari keadaan terbalik di Kuala Mu. Terbayang wajah teman-teman yang terbalik di dalam Yala. Alhamdulillah kalian selamat.
Balar akan menjadi saksi kehadiran kalian disana. Moga Allah terus memperkukuhkan hati mereka dan hati kita untuk terus berdakwah.

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan, sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan" [at-Taubah,9:16]

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu" [Surah Muhammad, 47: 31].
Yala Terbalik Sekali Lagi !!

Namun semangat jihad demi menyebarkan kalimah Lailahailallah takkan pernah luntur....!!

Takbir!!!

Moga Allah perteguhkan hati semua untuk meneruskan perjuangan. Walau diruang mana dan juzu’ manapun perjuangan yang sedang dilalui.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Ali ‘Imran, ayat 200)

ps# ana rindu nak ke Kuala Mu... dan pingin sekali ke Pos Balar....

sumber :


Setiap Sumbangan Kepada Da’wah Masyarakat Orang Asli boleh di beri kepada
Pertubuhan Kebajikan Ummah,Wilayah Utara Malaysia
(www.ummahaid.blogspot.com). Menerusi Akaun di bawah.

UMMAH AID
07060000026103
( Akauan CIMB USM)
 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez