Selasa, Mac 20, 2012

Ingat senang....?

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 12:41:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...

Bismillahirrahman nirrahim...

Alhamdulillah, Allah beri ruang dan kesempatan untuk menulis...
Allah beri ruang untuk bernafas...
Allah beri ruang untuk menitipkan segala pengajaran & pelajaran atas dunia pinjamanNya ini...

Tengok tajuk....
" Ingat senang....?"
Sekadar monolog dalam diri...
Bermain-main disekitar minda & hati sejak akhir-akhir ini...

Ingat senang....?
1. Nak menulis walaupun sekadar 1 ayat di blog ini....
2. Nak mendirikan solat walaupun sekadar 5 minit (paling minimum yg sy rase)
3. Nak tahan lapar bila bulan puasa... (nafsu makan bila berbuka membuak2)
4. Nak struggle writing thesis.. (separuh gilo gamaknya)
5. Nak ubat kecewa dihati... (manusia fitrahnya sokmo kecewa)
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
Infiniti number . Nak itu & nak ini......

Kalau nak listkan, mmg tak habis..
Dalam kehidupan yang sementara ni, banyak yang kita rasa sangat2 sulit untuk diperoleh...

Yes! Ingat senang ke nak dapat semua-semua diatas tu tanpa sebarang usaha...
Tanpa DUIT, semua tu tak bermakna juga...

D oa
U saha
I stiqomah/ I khtiar
T awakal

Duduk saja menunggu takkan berhasil...
Jika menunggu pun berapa lama kita betah untuk bertahan?
Seminit?
Dua minit?
Sejam?
Sehari?
Seminggu?
Setahun?
Seabad?
atau....
Selama-lamanya?

Jadi, berusahalah!

(Kata2 Ummi Prof Muhaya ^_^)
Orang yang berminat akan buat apa yang dia selesa...
Orang yang komited akan buat apa saha untuk capai impian mereka...
Yang mana kita??
Hentikan mengeluh dan merungut...
MULAKAN TINDAKAN...

Tihihi... Maaf lah ya andai kata-kata saya ni macak EK je lebih...
Sekadar mengingatkan diri cik puan empunya tangan yang menulis ni...

Semangat lari-lari sokmo...
Fokus lemah-lemah selalu...
Sekurang-kurangnya sedikit perkongsian ini mampu memuhasabahkan diri kembali...

Last point, ingat senang ke....?
Nak masuk syurga macam tu je....

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?  [29:2]

See... Allah sudah sediakan manual terperinci untuk hambaNya =)
Iaitu kalamullah (Al-Quran al Karim)
How sweet He is... ^___^


Bahagia?
Senang?
Sedih?
Luka?
Sakit?
Kecewa?
Musibah?
Nikmat?
Kaya?

Itu semua bahagian-bahagian dari 'hadiah' Allah buat hambaNya yang diberi nama UJIAN...
Apa pun yang anda sedang lakukan sekarang...
Cuba berhenti sejenak...
Berhenti menulis seketika... 
Berhenti mengunyah sekejap...
Berhenti membaca sesaat...

Renung dalam-dalam kedalam hati...
Kedalam diri...
Check & list...
Apa yang anda ada & apa yang anda tiada?

Saya percaya, sebanyak mana pun...
Sekerap mana pun kita senaraikan berulang-ulang kali...
Nikmat yang baik itu lebih BANYAK dari kesusahan yang mengecewakan...
Sangat-sangaaaat SEDIKIT...

Iya bukan?

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? [55:16]

Lihat diatas, banyak kita temui andai kita buka, baca & hayati Surah Ar-Rahman...
Nikmat apa lagi yang tak cukup...?
Lebih dari sesuatu yang memadai kan sebenarnya... :')
Maha Pengasih & Maha Pemberi Rezeki...
Itulah Allah...
Tuhan kita.. Pencipta kita...

Yes...
Sekali lagi saya tekankan, buat diri sendiri juga...
Semuanya yang kita nak bukan senang.... Bukan mudah....
Namun, ianya tak pernah mustahil kan? :)

Perjalanan menuju ke syurga itu memang payah...
Kerana yang menanti disana nanti adalah semanis-manis nikmat...
Cuba baca & hayati surah-surah yang banyak menceritakan tentang syurga...
Antaranya Al-Waqiah, Az-Zumar, Ar-Rad & banyak lagi...
Allahu allah... 
Tak tergambar betapa indahnya syurga...
Apa yang menanti disana...
Subhanallah...

Buat diri ini, juga buat jiwa-jiwa yang sentiasa mencari ketenangan & kekuatan...
Ayuh! :)
Bertabahlah wahai hati...
Berkuatlah wahai jiwa...
Berdirilah wahai diri...
Berdoalah pada Kekasih mu yang Maha mendengar....

Ya Hayyu Ya Qayyum...
Wahai Allah Yang Maha Hidup Maha Berdiri...
Dengan RahmatMu, Engkau Perbaikilah Untukku Urusanku...
Engkau Perbaikilah Untukku Peribadiku...
Engkau Perbaikilah Untukku Akhlakku...
& Engkau Perbaikilah Untukku Kefahamanku Akan SyariatMu...
Keseluruhannya...
Janganlah Engkau Serahkan Aku Kepada Diriku & Hawa Nafsuku Walaupun Sedetik Waktu...
Cukuplah Engkau Bagiku...
Engkaulah Sebaik-baik Penjaga, Pelindung  & Penolong...

Allahu Allah.....



* Peringatan buat diriku yang sentiasa memerlukan kasih sayangNya *
~ Hana ~
~ 27 Rabiulakhir 1433H ~
~ 3.38 pm ~
~ Bumi Hijau Bumi Tarbiyyah Buatku :') ~
 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez