Khamis, Disember 31, 2009

Bingkisan Hati Ana...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:39:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum wbt....

Tahun 2010 sudah hampir 12 jam menjengah.....
Tahun 2009 sudah berlalu pergi....
Subhanallah.. begitu cepat masa berlalu....
Ibaratnya masa ni seperti pedang...
Jika kita tak memotong nya ( dgn maksud jika kita tak menghargainya ) maka ia akan memotong kita... ( dgn maksud masa tu akan membuatkan kite tersia-sia )......
Masa ibarat emas...... ( --> malah lebih mahal dr emas... tiada tolok bandingnya )

Maha Suci Allah....
Maha Tinggi Kuasa Allah.....
Maha Pengasihnya dan Penyayangnya Allah.....
Indah benar ciptaanNya....
Luas benar kasihNya.....
Masa....

" Demi Masa (1) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian ( 2 ) kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran ( 3 ) "
( Surah Al-'Asr )

Kurang sesaat pun tidak pernah Allah pinta ganjaran atau cagaran dr hamba-hambaNya...
Segalanya percuma... Malah lebih dari itu kita diberi peluang olehNya.....
Setiap hambaNya yang beriman sahaja mendapat manfaat sepenuhnya dari nikmat Allah yang tiada tolok bandingnya ini....

Masa yang telah berlalu... Baru sahaja berlalu dan yang sedang berlalu adalah sejarah.....
Al-Quran sendiri tertulis didalamnya kisah-kisah sejarah zaman umat terdahulu.....
Sebagai peringatan dan renungan serta contoh tauladan buat umat tika ini.....

Sabda Rasulullah yang bermaksud :
" Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang dengan keduanya. Iaitu kitab Allah dan sunnah RasulNya "
( Riwayat Imam Malik )

Kepentingan sejarah dalam merentasi masa...
Sejarah adalah pedoman...
Sejarah adalah pengalaman....
Sejarah adalah bimbingan....
Sejarah adalah teguran....
Untuk setiap dari kita, insan yang lemah ini mengambil iktibar dalam memperbaiki diri dan iman...

--> Mungkin belum terlambat lagi untuk ana ucapkan Selamat Tahun Baru Masihi 2010 dan Selamat Tahun Baru Hijriah 1431....
Tahun 2010 masih baru lg... Tahun 1431 H sudah 16 hari berlalu...
Namun masih belum terlambat lg untuk kite sesame bina azam baru...
Hakikatnya azam baru bukan sekadar dimula di awal tahun saje....
Malah... ianya sinonim dengan niat kite.. Azam dan Niat.. Niat dan Azam...
Lebih kurang je pengertiannya....
Jadi.. Koreksilah azam dan niat anda setiap masa.....

Tahun 2009 dan Tahun 1430H banyak meninggalkan 1001 kenangan yang pahit dan manis buat diri ana....
Suka duka ana dalam meniti ujian yang Allah berikan...
Alhamdulillah akhirnya ana mampu lg kuat tika ini...
Hikmah disebalik ujian2 Allah memang akan mematangkan kita selagi pergantungan kita tak lari drNya....
Perkara yang lepas bg ana buka tidak perlu diingati.. Sejarah perlu diingati dan diketahui..
tetapi bagi ana jangan terlalu memikirkan apa yg telah lepas sehingga ia menjadi punca rebahnya kita....
Jadikan ia sebagai paksi untuk kita perbaiki diri agar di hadapan nanti tak kita ulangi yang sudah diingati...

Ujian hati...
Ujian akademik....
Ujian fizikal.....
Macam2 ujianlah.....
Dan serasa ana setiap manusia melaluinya juga....
Cuma metodnya berbeza....
Ujian2 yg datang terkadang menuntut erti kesabaran yang tinggi...
Terasa letih dan ingin merebahkan diri...
Air mata menjadi teman.... hati pedih tak sape yang tahu...
Hanya Allah sahajalah tmpat mengadu.....
Bila terasa hendak rebah.... Mujur peringatan2 datang utk ana kuatkan semangat....
Subhanallah...
Kasihnya Allah pada hambaNya...
Tidak dibiar hambaNya terkapai tanpa pedoman......

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
( Surah Al-'Ankabuut : 2 )

InsyaAllah... Ana anggap apa yang terjadi dan akan terjadi adalah ujian dan ia nikmat wat ana...
Setiap apa tindakan yg ana lakukan adalah ujian....
Nak menguji kekuatan dan tahap keimanan....

Masa yang berlalu... Meninggalkan jejak-jejak dan derap-derap langkah ana...
Pada amanah yang perlu ana pikul..
Pada tanggungjawab yang perlu ana tunaikan....
Pada perjuangan yang sentiasa belum selesai....
Pada tugas sebagai khalifah Allah untuk memkmurkan bumi ini dengan Islam...
Pada semua yang memerlukan ana......

Hakikatnya bukan ana yang diperlukan... tapi ana yang memerlukan.... (^^,)
Masih sempat agaknya untuk ana mohon maaf pada sume...
Maaf andai tugasan yang diamanahkan, ana tak dapat jalankan dgn baik....
Maaf andai dalam ikatan persahabatan, ana ade mengguris hati sahabat2 ana...
Maaf andai dalam perjuangan, ana tak dapt beri full komitmen...
Maaf andai dalam tugasan ana, ana tak mampu untuk istiqamah....

InsyaAllah diri ana akan sentiasa mencuba untuk memperbaiki diri...
Memperbaiki kelemahan dan kekurangan....
Untuk Cik Blog ni lak..
Insyaallah ana cube me'rajin'kan lagi diri ana untuk menulis dan mencoret perkongsian2...
InsyaAllah... Setiap detik ana akan tekankan kepentingan utk meningkatkan diri...
Dalam usaha mencari dan mencapai redha Allah..
Insya Allah....



Selasa, Disember 29, 2009

Mekap Muslimah... Jom Pakai....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:32:00 PTG
Pandangan Anda : 
3 Celoteh SahabatKu...

*Jadikanlah "Ghadul Bashar" (menundukkan pandangan sebagai "hiasan mata" anda), nescaya akan semakin bening dan jernih.

*Oleskan "Lipstik Kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

*Gunakanlah "Pemerah Pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salun Iman.

*Pakailah "Sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

*Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelumumur pandangan laki-laki yang membahayakan.

*Hiasilah kedua tangan anda dengan "Gelang Tawadhu'" dan jari-jari anda dengan "Cincin Ukhuwah".

*Bedakilah wajah anda dengan "Air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.



Ahad, Disember 27, 2009

Tag... From Ukhti Ira...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 11:55:00 PTG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sebulan duk kat umah lgsung tak tau rupenye kawan ana Ukhti Nadirah dah pun men'tag' ana.. Afwan ukhti syg....

1) Nama timangan anda?
Nak list ni takut tak cukup ruang.. Hehehe...

- Kak Along ( kat umah... )
- Nana ( kat umah pun ye kat mane2 pun ye... ikut kesesuaian zaman - cmno tu? )
- Ana ( ha... gelaran ni ana guna tyme masuk upm )
- Kak Ana ( adik2 KBM , KPIJ n PKPIM lah biasenye )
- Momot ( hehe... sam1 call me by this name.. sebab ana agak comot )
- Farah ( For certain cases - apemenda tu? )
- Makcik ( Cik Nur Raudhah lah ni punye keje )
- Nenek ( Cik Linda a.k.a moyang surau ni )
- Ustazah Farhana ( adik2 yg nakal pgl )
- Fasi Farhana ( adik sendiri panggil setelah p kem yg ana jd fasi dorg )
isk3... mcm2 lah....

2) Anda seorang yang...
.... no komen.... mungkin nakal kot... n cerewet..... ( Allah lbh tahu )

3) Insan teristimewa
.. mak babah dan 3 adik yang nakal2...

4) Lagu kesukaan
... Layar Keinsafan ( MESTICA ) -- really touch me...

5) Makanan kesukaan
banyak sgt.... ( yg suka makan tu ana suka masak )

6) Sikap yang membuatkan anda stress
Suka melambat-lambatkan masa..
ADHOC!! ( buatkan ana gelabah yg amat....)

7) Warna kegemaran
All color.. hehehe... sebab ia saling memerlukan satu sama len....

8) Benda yang ada dalam beg?
Pen n buku catatan -- buku motivasi

9) Bila kali terakhir menangis
Adeyai... cepumas soalan ni.. bila nak nangis ana nangis.. =)

10 ) Tag untuk rakan anda.
Yah! Nak tag adikku syg..
http://tycoon89.blogspot.com

Ana Kembali

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:32:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum....

Subhanallah.. Lame sgt dah tak update blog ni....
Bersawang bersemak jadinya.....
Hik3... Takdek idea lak nak posting ape...
Takpelah juz nak inform ana dah kembali...
Juz ngah cr mood tuk beraksi di medan maya nih...
Cewah.... Papepun ana ucapkan SELAMAT KEMBALI KEPADA SUME DAK2 UPM....
New Semester...
New Year....
New nawaitu....
New Azam.....
New Spirit...
And everything lah ye....

Go sume!!! Chaiyok!!!

ps# jgn ditiru aksi blogger ini... Mencampur adukkan bahasa... Apa nak jadilah cik ana sorg ni kan... heeee....

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez