Ahad, Disember 05, 2010

Dah jadi ketetapan....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:29:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Dah jadi ketetapan....
Kita merancang namun hanya Allah jua yang menentukan....
Terkadang kite jadi terlalu selesa dgn perancangan yang telah diaturkan...
Namun bila natijahnya tiba....
Terduduk kesayuan....
Meratap merenung hati yang penuh pengharapan remuk.....
Air mata tak terbendung menangisi musibah yang dirasa memusnahkan hidup...

Allahu Rabbi...
Jauhnya diri ini tatkala ini yang terasa....
Sebagai makhlukMu... Tidak betah merasa begini bila ujianMu datang bertandang seketika...
Mana iman diri ku...?
Mana taqwa sabar ku...?
Mana utuh hatiku...?

Aduh... Memang pedih rasanya....
Tatkala dari pagi tadi ku kuatkan jiwa & hati ku....
Semata-mata kerana dia....
Ku biarkan ia berdering sendirian tanpa jawapan...
Ku biarkan ia bertanya tanpa balasan....
Nah... Aku kalah...
Bila 1 persatu ia datang menjengukku....
Titis hangat tak tertahan lagi....
Daya kuat menjadi cair kelemahan....
Menggigil jemariku mencarimu....
Sendirian ku rasa mampu...
Ya mampu sebenarnya....
Namun bila banyak yang tiba...
Rupanya diciptakan manusia itu...
Bukan untuk keseorangan...
Adam di temani Hawa...
Dijadikan manusia itu berpuak2 berlainan antara 1....

Ku mencari daya kuatku dengan cuba mencarimu...
Kini kau pula membiarku tanpa kata....
Tanpa sekelumit bicara....
Baru ku tahu rasa mu....
Pedih rasanya.... Terumbang ambing mencari jawapan...
Nah! Ku cari lagi....
Rupanya bukan dia yang sepatutnya yg menjadi pertama...
Tapi Dia yang harus ku jadikan yang utama....
Sayu bicara teman...
Dia menguji kerana tahu akan kemampuan ku...
Dia menguji untuk menemaniku sendirian....
Dia menguji untuk aku cuba berusaha sedayanya....
Dia menguji untuk menjadikan aku si wanita yang kuat.....

Alhamdulillah....
Segala puji bagimu Ya Allah...
Atas akhir bait kata yang ku nukil ini...
Aku sudah mampu mengukir senyum...
Lega hatiku menderu datang....
Tangis terhenti tiada lagi terkesan.....
Syukur atas ujiMu....

Rabu, Disember 01, 2010

Jom Hafal Surah Al-Quran ^^

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 4:15:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Al- Quran Cahaya Penerang Hati....
Membaca Al-Quran Bukan Sekadarnya...
Tapi Hayatilah Ia....
Taaruf Fil Al-Quran...
Jom Mengingat Dan Memahami Nama2 Surah Dalam Al-Quran ^^


Surah2 Didalam Al-Quran Ada 114 Surah Semuanya...
30 Juzuk... Dan 6236 Ayat....


Surah 001 Al-Fatiha (The Opening)
Surah 002 Al-Baqarah (The Cow)
Surah 003 Al-’Imran (The Family of Imran)
Surah 004 An-Nisa’ (The Women)
Surah 005 Al-Ma’idah (The Table spread with Food)
Surah 006 Al-An’am (The Cattle)
Surah 007 Al-A’raf (The Heights)
Surah 008 Al-Anfal (The Spoils of War)
Surah 009 At-Taubah (The Repentance)
Surah 010 Yunus (Jonah)
Surah 011 Hud
Surah 012 Yusuf (Joseph)
Surah 013 Ar-Ra’d (The Thunder)
Surah 014 Ibrahim (Abraham)
Surah 015 Al-Hijr (The Rocky Tract)
Surah 016 An-Nahl (The Bees)
Surah 017 Al-Isra’ (The Journey by Night)
Surah 018 Al-Kahf (The Cave)
Surah 019 Maryam (Mary)
Surah 020 Ta-Ha
Surah 021 Al-Anbiya’ (The Prophets)
Surah 022 Al-Hajj (The Pilgrimage)
Surah 023 Al-Mu’minun (The Believers)
Surah 024 An-Nur (The Light)
Surah 025 Al-Furqan (The Criterion)
Surah 026 Ash-Shu’ara’ (The Poets)
Surah 027 An-Naml (The Ants)
Surah 028 Al-Qasas (The Narration)
Surah 029 Al-’Ankabut (The Spider)
Surah 030 Ar-Rum (The Romans)
Surah 031 Luqman
Surah 032 As-Sajdah (The Prostration)
Surah 033 Al-Ahzab (The Confederates)
Surah 034 Saba’ (Sheba)
Surah 035 Fatir (The Originator of Creation)
Surah 036 Ya-Sin
Surah 037 As-Saffat (Those Ranged in Ranks)
Surah 038 Sad
Surah 039 Az-Zumar (The Groups)
Surah 040 Ghafir (The Forgiver)
Surah 041 Fussilat (They are explained in detail)
Surah 042 Ash-Shura (The Consultation)
Surah 043 Az-Zukhruf (The Gold Adornments)
Surah 044 Ad-Dukhan (The Smoke)
Surah 045 Al-Jathiyah (The Kneeling)
Surah 046 Al-Ahqaf (The Curved Sand-hills)
Surah 047 Muhammad
Surah 048 Al-Fath (The Victory)
Surah 049 Al-Hujurat (The Dwellings)
Surah 050 Qaf
Surah 051 Adh-Dhariyat (The Winds that Scatter)
Surah 052 At-Tur (The Mount)
Surah 053 An-Najm (The Star)
Surah 054 Al-Qamar (The Moon)
Surah 055 Ar-Rahman (The Most Gracious)
Surah 056 Al-Waqi’ah (The Event)
Surah 057 Al-Hadid (The Iron)
Surah 058 Al-Mujadilah (The Woman who disputes)
Surah 059 Al-Hashr (The Gathering)
Surah 060 Al-Mumtahanah (The Woman to be examined)
Surah 061 As-Saff (The Row)
Surah 062 Al-Jumu’ah (Friday)
Surah 063 Al-Munafiqun (The Hypocrites)
Surah 064 At-Taghabun (Mutual Loss and Gain)
Surah 065 At-Talaq (The Divorce)
Surah 066 At-Tahrim (The Prohibition)
Surah 067 Al-Mulk (Dominion)
Surah 068 Al-Qalam (The Pen)
Surah 069 Al-Haqqah (The Inevitable)
Surah 070 Al-Ma’arij (The Ways of Ascent)
Surah 071 Nuh (Noah)
Surah 072 Al-Jinn (The Jinn)
Surah 073 Al-Muzammil (The One wrapped in Garments)
Surah 074 Al-Muddaththir (The One Enveloped)
Surah 075 Al-Qiyamah (The Resurrection)
Surah 076 Al-Insan (Man)
Surah 077 Al-Mursalat (Those sent forth)
Surah 078 An-Naba’ (The Great News)
Surah 079 An-Nazi’at (Those Who Pull Out)
Surah 080 ‘Abasa (He Frowned)
Surah 081 At-Takwir (Winding Round And Losing Its Light)
Surah 082 Al-Infitar (The Cleaving)
Surah 083 Al-Mutaffifin (Those Who Deal In Fraud)
Surah 084 Al-Inshiqaq (The Splitting Asunder)
Surah 085 Al-Buruj (The Big Stars)
Surah 086 At-Tariq (The Night Comer)
Surah 087 Al-A’la (The Most High)
Surah 088 Al-Ghashiyah (The Overwhelming)
Surah 089 Al-Fajr (The Break of Day)
Surah 090 Al-Balad (The City)
Surah 091 Ash-Shams (The Sun)
Surah 092 Al-Lail (The Night)
Surah 093 Ad-Duha (The Forenoon - After Sunrise)
Surah 094 Ash-Sharh (The Opening Forth)
Surah 095 At-Tin (The Fig)
Surah 096 Al-’Alaq (The Clot)
Surah 097 Al-Qadr (The Night of Decree)
Surah 098 Al-Baiyyinah (The Clear Evidence)
Surah 099 Az-Zalzalah (The Earthquake)
Surah 100 Al-’Adiyat (Those That Run)
Surah 101 Al-Qari’ah (The Striking Hour)
Surah 102 At-Takathur (The Piling Up - The Emulous Desire)
Surah 103 Al-’Asr (The Time)
Surah 104 Al-Humazah (The Slanderer)
Surah 105 Al-Fil (The Elephant)
Surah 106 Quraish
Surah 107 Al-Ma’un (The Small Kindness)
Surah 108 Al-Kauthar (A River In Paradise)
Surah 109 Al-Kafirun (The Disbelievers)
Surah 110 An-Nasr (The Help)
Surah 111 Al-Masad (The Palm Fiber)
Surah 112 Al-Ikhlas (The Purity)
Surah 113 Al-Falaq (The Daybreak)
Surah 114 An-Nas (Mankind)

Sabtu, Oktober 30, 2010

Allah.. Moga kau beri ku kesempatan untuk itu.....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 11:16:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Bismillah hirrahman nir rahim...

Membace buku Nota Hati Seorang Lelaki membuatkan aku terkagum seketika akan isi2nya...
Tak kenal maka tak cinta,,,
Baca tajuknya seperti segala rahsia lelaki boleh diketahui setelah membaca buku ini....
Memang ye.. Tapi tak semata2 tentang hati dan diri lelaki...
1001 perkongsian Ust Pahrol Juoi selitkan..
Kisah2 penuh motivasi dan pembangkit jati diri...
Untuk ku kenal ayah... adik... sang daei... bakal anakku nanti.. dan bakal suamiku nanti....

Memberi itu lebih dasyat ertinya dari menerima...
Bukankah tangan yg diatas itu lebih baik dari tangan yang menerima....
Teori nya tak pernah kalah... Tp... Aplikasi dan praktiknya... Subhanallah luar biasa bukan mudah...
Memberilah dgn kasih syg... Sumenye akan beres... Bak kate org Ganu.. Bereh boh...!

Si ayah memberi pada anak tanpa kerut wajah!
Si anak memberi pada ibu bapa nya dgn hikmah!
Si daei memberi pada sahabat2 nya dgn redha Allah!
Si suami memberi pada isterinya dengan cinta yang tak bertepi!

Luar biasa HEBAT!!!

Allah memberi langsung tanpa meminta kembali!!!

Terlalu luar biase HEBAT!!!!!

Ku bisikkan pada hati...
Dikala sedang mendengar forum interfaith antara 4 agama...

" Ya Allah.. Moga ku punye kesempatan untuk semua itu "

Cemburu aku pada mereka!!
Yang mampu memberi!!
Ku ingin memberi pada abahku yang kucintai..
Memberi pada mak ku yang ku sayangi..
Memberi pada adik2 yang sgt2 ku kasih luas tak bertepi...
Memberi pada bakal suamiku dengan menjadi penawar & penyejuk hati...
memberi pada bakal anak2ku... Dengan kasih tak bertepi... Didikan yang tersemat dihati...

Allah... Moga kau beri kesempatan untuk itu...

Lagi....
Ku baca nukilan Pahrol Juoi...
Selamat panjang umur bermakna ucapan supaya panjangnya umur dalam kebaikan..
Menimba ilmu..
Memberi....

Ya! Memberi lagi..
masih kurang yang ku beri tika ini!

Berdamping dengan anak2 disekolah..
Buat ku rasa.. Kurangnya ilmu dan kurangnya diriku memberi..
Namun syukurku ku panjatkan pada Dia..
Memberi peluang untuk ku merasa untuk memberi..
Alhamdulillah.....

Cinta ku pada kanak2 membuat ku ingin memberi sesuatu nanti....
Hati sebak.... Ku ingin kesempatan untuk memberi itu....
Allah.. Engkau Maha Memberi...
Berikan hambaMu ini peluang...
Merasai nikmat kurniaan Mu itu...
Nikmat separuh dari agamaMu itu....
Nikmat memiliki zuriat kurniaan dariMu...
Nikmat memberi bakti pada ibu ayahku...
Nikmat tersnyum melihat adik2ku....
Dan nikmat mengecap gemilang dalam agamaMu...

Allah... Moga kau beri ku kesempatan untuk itu...

*T_T mode sebak sgt................

Rabu, September 01, 2010

Marah tanda syg???

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:59:00 PTG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...
Marah ke??
Tak elok tau marah2...
Nak2 pada orang tersayang....
Jaga2.....
Tekanan darah tinggi nanti.....
Otot2 kat pipi sume lari lintang pukang tau...
Cepat tua....
Rugi je marah2 ni...
Sebab nye...
Kamu hanya akan membuat dia....
Berlinang air mata menahan air mata......

Kecut hati dia....
Kecik hati dia.....

Asyik2 bertakung air mata je....
Lebih sebaldi pon mungkin tau......

Terseksa badan dia....
Kene cari tempat jauh nak nangis or melalak kuat2...
Ish2...
Tak baik tau nyusahkan org..
Nak2 orang pompuan, dorang ni kuat nanges ni....

Kalo tak nanges pon...
Bile kamu marah...
Kamu hanya akan buat org lagi marah pada kamu...
Sangat.... Sangat.... Marah.....


************************
Ok pekate kite same2 ubah....
Jangan marah2....
Amik wuduk....
Duduk....
Takpon baring.....
Ha.....
Cube wat muke gini....
Ceria je kan....
Dengan sabar leh je senyom2 selalu macam ni.....
Sabar.... Tenang.....
Tak marah2.....
Pandang sesuatu tu dengan kasih syg...
InsyaAllah....
Org yg tgk kat keliling....
Insan yang kamu sayangi pasti akan wat muke macam ni.....

Sukenye dia bila kamu tak marah2....
Dia pun jd tenang.....
Jadi ceria....
Senyum sokmo.....

Hati dia pun makin bunge2....
Makin syg kat kamu....
Ha....
Terserlah sinaran2 di kaca matanya....

Tu je petuanya.....
Selamat mencuba dan renung2kan....

Khamis, Julai 01, 2010

For the Rest of My Life ~Maher Zain~

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:05:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

Jom Bace (^^)v

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:54:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum sahabat2....

InsyaAllah sedikit perkongsian buat sahabat2...
Ana just kongsikan dari iluvislam.com...
Selamat membaca... \(^^)/

Mars 1

Rabu, Jun 30, 2010

Pertunangan, Menjunjung Taat Menimba Berkat

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:14:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Seringkali kalau mahu menulis berkaitan sikap, akhlak dan pegangan, saya akan sedaya upaya memastikan telinga yang paling dekat dengan mulut yang berbicara ini, mampu menghadamnya dengan sempurna.Sempurna hadaman, maka diharap, akal dan fikir akan mengilhamkan raja ( baca qalbu) untuk bertindak sesuai dengan pemahamannya..

Kali ini, orientasi saya sedikit berbeza. Bicara saya akan lebih berorientasikan teori, kerana praktisnya lama dan sentiasa akan berjalan..Pengalaman saya setitis embun cuma, hanya mengharap seribu kebaikan dari penulisan ini..

Erti Sebuah Pertunangan...

Ya bertunang atau dalam istilah arabnya 'khitbah'..

Empunya diri tiada berpengalaman. Belum lagi hadir insan bertuah yang disarungkan cincin oleh bonda tercinta.Biar masa dan ketika yang menentukannya..Menghadirkan diri dalam beberapa buah majlis pertunangan, sambil berwacana mesra dengan mereka yang sudah berpengalaman merasa pahit manisnya alam ini, terutama dengan bonda, saya menguatkan hati untuk menulis..

Ada yang bertunang sebulan, 2 bulan, 2 tahun dan ada juga yang bertunang sejurus sebelum akad sang pengantin lelaki menghalalkan hubungan..

Ada 5 dulang, dilawan balik 7 dulang.Macam-macam ada..

Ayah si lelaki menjual pantun 4 keratnya. Terkulat-kulat wakil pihak perempuan mahu berpencak pantun.Bunga-bunga bahasa adat diserikan dengan latar dan dialek keluarga yang mungkin berbeza. Kelantan bertemu Johor, Kedah pula bertandang ke Selangor..

Si lelaki siap bersut Melayu lengkap, bertengkolok Hang Tuah, keris lok tujuh tersisip di pinggang, masih menunggu di dalam kereta di luar rumah. Si hawa siap menunggu di pelaminan, mesra , terukir senyuman lupa dunia..

Bicara tidak akan saya halakan kepada realiti dan adat bertunang di nusantara Melayu. Kerana itu lebih kepada uruf atau adat yang bersifat harus. Ada ,tiada masalah, ditiadakan juga tidak merencatkan apa-apa ,asal majlis sesuai syariat..

Sunnahnya RAHSIA..

Kahwin SUNNAHnya digembar-gemburkan. Sekampung sebandar diajak merayakan detik bahagia mempelai sejoli, didoakan di pelaminan..

Namun, bertunang sama sekali berbeza dengan perkahwinan.180 darjah terbalik arahnya. SUNNAHnya pertunangan itu dirahsiakan..


Nabi SAW ada mengingatkan kpd kita..


“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan.”
(Riwayat Ahmad drpd Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu dan disahihkan oleh al-albani di dlm Irwa’ al-Ghalil)

Benda baik, kenapa perlu dirahsiakan??

Ini mungkin menjadi suatu tanda tanya bagi mereka yang kurang memahami..

Pertunangan adalah suatu janji untuk berkomitmen ke arah pernikahan. Benda baik, menikah..Komitmen boleh luntur, janji boleh berubah arah. Kerana namanya manusia.

Kerana jalan ke arah pernikahan itu juga tidak sunyi dari gangguan syaitan dan nafsu.

Pertunangan bukan TIKET untuk MENGHALALKAN hubungan antara seorang adam dan hawa. Tunang bukanlah LESEN untuk mencuba-cuba sebarang bentuk perkara yang boleh dilakukan pasca perkahwinan. Batasnya tetap sama, persis sebelum pertunangan. Haram disentuh dibelai mesra, berdosa kalau asyik SMS " Saya sayang awak,Mmmuaah", setiap pergerakan dalam 24 jam direkodkan kepada si dia...Tidak boleh keluar berdua-duaan sama ada di tempat khalayak apatah lagi di zon sunyi sepi..

Tidak ubah bak irama kapel yang didendangkan oleh anak remaja zaman sekarang.
Dan pelbagai tidak yang lain lagi..

Pendek kata, RAHSIA itu akan menjauhkan FITNAH. Seandainya tidak, suara-suara sumbang akan mula beredar ke udara.Gosip-gosip liar akan berkeliaran menyebar ke telinga-telinga yang suka mendengarnya..

" Ala bertunang je pun.Tunang dia pun bukan baik sangat.."

" Pakai cincin tunang.Saja je nak menunjuk tu!!"

" Apa la yang dia guna-gunakan sampai mamat tu jatuh hati, sampai bertunang lagi!!"

Dan kalau ditakdirkan pertunangan itu tidak sampai menginjak pelamin..

" Kan tengok, Tuhan balas balik kat dia.Mana layak dia untuk laki tu!!"

" Padan muka. Siapa suruh menunjuk-nunjuk cincin.Kan betul-betul tak jadi!!"

" Ubat pengasih dah tamat tempoh la tu. Biar dia pula yang merasa!!"

Lihat.. Apa yang boleh terjadi. Aroma fitnah menjadi semboyan yang cukup gah untuk menjatuhkan maruah seorang perempuan mahupun seorang lelaki. Tidak semua orang akan memahami dalam konteks yang benar tentang erti sebuah pertunangan..

Betapa cantik dan indahnya Islam.Bertunang dibenarkan dan disuruh dirahsiakan sebolehnya...

Sistem Nilai..

"Apa salahnya. Mak dia pun bagi keluar!!"

Boleh sahaja seorang lelaki akan melenting apabila dikiaskan sindiran apabila mahu keluar bermesraan dengan tunangnya.Ibu dan bapa bakal mertua pun memberi lampu hijau asalkan si perempuan diusung balik dengan keadaan sihat walafiat..

"Sebelum pukul 10 malam tau pulang!!" laung si ibu dari ruang tamu, sambil anak mata mengekori pasangan tunang bak belangkas tadi..

'Sporting' kata orang zaman sekarang. Tersenyum bangga bakal mertua, digelar 'sporting' oleh bakal menantu.

Rosak sistem..

Telingkup akhlak..

Apa yang boleh saya komentari, salah dan betul bukan kebenaran ibu bapa sandarannya.Pegangan kita berpaksikan salah dan betul di sisi Allah dan Rasul. Kalau ibubapa berada pada jalur yang sama, taatlah pada mereka. Seandainya tidak begitu, pilihan kita adalah pada Allah dan Rasul terlebih dahulu..

Umpama disuruh ibu supaya memakan najis sendiri, saya percaya tiada akal yang waras akan melakukannya kerana ia bertentangan dengan fikiran manusiawi.Begitu juga sistem nilai. Kalau masih elok perjalanannya, turuti terus nasihat ibubapa..Jika sebaliknya, anda punya sistem nilai sendiri.

Timbanglah buruk baiknya sehabis mungkin.

Ada nilai dosa dan pahala di situ..

Antara Syurga dan Neraka barang perjudiannya..

Habis tu...

" Baik tak payah gatal-gatal nak bertunang kalau cam tu!!"

Bertunang adalah zon dedikasi dan komunikasi..

Punya tunangan juga zon ujian dan cabaran..

Si lelaki mula mengenali bagaimanakah nanti perangai dan watak isteri pujangga hatinya.Dialah bakal ibu bagi zuriatnya.Sekali tersalah pilih, merana seumur hidup..

Sang hawa boleh menilik-nilik setahap manakah tanggungjawab dan boleh harap bakal suami junjungannya.Suamilah tempatnya bakal bergantung harap, tika duka dan suka, pahit dan gembira...

Bakal mertua menguji setakat manakah kesungguhan bakal menantunya.Sang bapa lebih-lebih lagi.Tidak sesenang itu dia melepaskan anak perempuannya yang ditatang dengan minyak yang penuh semenjak kecil, dan sewenang-wenangnya mahu dilepaskan kepada seorang lelaki yang belum teruji kemampuannya..

Lantas..

Muncul pertanyaan yang pelik lagi menghairankan...

Berapa kali boleh SMS dalam sehari?

Berapa lama boleh berbual dalam telefon dan berapa kali seminggu?

'emel' dan ' chatting boleh tidak?

Setelah faham akan erti sebuah pertunangan, versi soalan robotik ini muncul bak cendawan tumbuh selepas hujan.Alhamdulillah, benih kefahaman tertancap di sanubari jiwa. Cuma sayangnya, soalan-soalan kaku dan bisu ini menggunakan bahasa akal robotik, tanpa ada siraman perasaan jiwa tadi..

Biasanya ,mungkin SMS seminggu atau 2 minggu sekali bertanya khabar. Sihatkah atau bagaimana..Kadang-kadang, SMS boleh mencecah berpuluh-puluh sehari apabila si dia ada masalah nan rumit dan memerlukan pertolongan..

Seringnya, telefon hanya beberapa minit, bertanya khabar, mengeratkan silaturahim, saling bertanya perihal keluarga. Jarang-jarang, adegan bicara di arena telefon boleh bermain angka jam apabila episod pelan perkahwinan dikisahkan..

Neracanya subjektif. Jawapannya bukan antara A atau B, mungkin sahaja gabungan antara keduanya..

Cukuplah apabila 'penggera' hati sudah mengatakan ini sudah berlebihan dan tidak betul, pandai-pandailah salam penutup bicara disampaikan.Endahkan penggera yang bertempik, jikalau tidak, kelak membakar diri..

"Mintalah fatwa kepada hatimu. Kebaikan itu adalah ketika jiwa dan hati menjadi tenang kepadanya. Sedangkan al-itsm (dosa) adalah yg membingungkan jiwa dan meragukan hati. (HR Muslim)

Bertunang: YA atau TIDAK ?

Melihat definisi Islam, apabila telah bersetuju kedua-dua belah pihak lelaki dan perempuan, itulah namanya BERTUNANG atau KHITBAH. Hanya adat Melayu, berdulang pantun dan bersarung cincin..
Segalanya terpulang pada diri sendiri.

Bertunang itu WASILAH menuju sebuah akad ' misaqan ghalizaa', ikatan yang kukuh lagi kuat..

Seandainya pada wasilah bertunang itu sudah terdapat pencemaran maksiat, maruah sudah ternoda hina, jangan sesekali mahu bermimpi sebuah bahtera perkahwinan mawaddah warahmah, kekal ke akhir hayat sehidup semati, akan muncul dalam kehidupan anda..

Ia bukan suis automatik, boleh dikawal selia sesuka hati sesedap rasa, bila-bila ketika.Bertunang adalah sebuah proses ,tertata elok dengan prosedur.

Terlebih gula, tercampak sekilo garam, tertumpah cuka sebotol ke dalam kuali, bermimpilah anda mahu merasa keenakan sesuatu masakan..

Silap-silap boleh menjadi penyebab sakit perut..

Pandang-pandang, jeling-jeling..Toleh kanan, toleh kiri..

Moga-moga 'masakan' kita semua enak di mulut, sedap di hati..

Sumber : http://maxchempaka.blogspot.com

Ahad, Mei 09, 2010

Muslimah.. Langkahmu Biar Terarah....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:35:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Sepasang kaki anugerah
berada di bawah sekali
jangan kerananya
kau berada di bawah sekali
dalam telaga gelegak
di alam yang kekal abadi


Muslimah
telapak kakimu
menjadi syurga kepada anak-anakmu
sebagai lambang ketaatan dan kepatuhan
telapak kakimu
akan menjadi syurga untuk mereka
andai mereka kau didik
mengenali, mentaati dan mencintai
Al-Khaliq pencipta Agong


Muslimah
langkahmu biar terarah
ke arah mardhotillah

Isnin, Mac 08, 2010

Muhasabah Buat Diriku Bergelar HambaNya Yang Lemah

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 3:28:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum wbt...

Salam mahabbah... Salam kerinduan........

Subhanallah.... Lama sudah kirenya tangan ini kaku tanpa sebarang bicara untuk dicoretkan dan dikongsi.....
Sejak bermulanya cuti semester lepas sehingga sekarang.. kini... sudah memasuki bulan 3 tahun baru 2010...
Begitu laju masa berjalan... Yang tinggal adalah sejarah... Yang dilalui sebentar lagi akan menjadi sejarah.... Yang mendatang hanya menanti untuk diciptakan menjadi sejarah.....
Itulah yang ana pelajari sekian kali nya......
Masa.... Jika dihitung tanggungjawab yang terpikul pada bahu... Ditolak bahagi, didarab tambah.... Takkan pernah cukup masa yang ada untuk kite melunaskan kesemuanya....
Namun disini.. Maha Adil Allah kepada setiap hamba2Nya... Tiada seorang pun malah Rasulullah..[insan yang dirindui] dikurniakan Allah masa 24jam....1440minit setiap hari... 7 hari seminggu... dan 12 bulan setahun.....

Disini lah letaknya beza manusia ataupun insan yang bijak menggunakan nukmat dan anugerah paling berharga kurniaan Allah....
Pada insan yang tahu tugasnya sebagai khalifah bumi Allah.. InsyaAllah masa itu sebaiknya diisi dengan niat semata kerana Allah... Hatta kurg dari sesaat pun... Kerana Allah semata....
Pada insan yang masih 'dihijab' pandangannya akan tujuannya hidup dimuka bumi ini lain pula ceritanya... Masih mencari2 bagaimana hendak mengisi masa yang dirasakan terlalu kosong... Tidak lain.. diisi dengan hiburan dan keseronokan duniawi semata... Deria mereka kaku dengan apa yang menanti 'disana' nati.... Nauzubillah....

Muhasabah..... Masa yang lama ana bila men'diam'kan diri buat sementara waktu dr blog yg disayangi ini.... Terkadang, khayalan dan termenung menjengah diri... berfikir2... berkire2.... Ya Allah.. sudah lama hambamu ini menyepi dari memberi manfaat kepada sahabat2 dan diri ini.....
Mungkin ana leh simpulkan masa yg lama ini ana ambil utk bermuhasabah diri... memperingatkan kembali diri ini.. apa yang perlu dicari dalam dunia ini... mengingatkan diri ini kembali, agar menjadi manusia yang biasa dengan mencari hakikat yang Maha Luar Biasa... Yang Maha Esa.....

Banyak yang difikirkan....
... masa depan
... peribadi muslimah
... apa yg diriku berikan manfaat kepada yang lain
... menjari redha Allah dr segenap aspek yg digariskanNya...

bumi Allah ni sangat luas.... di umur ana ni... masih belum dpt dilihat semua realitinya... subhanallah ya Allah.. pimpinlah diri ini mencari nye diatas jalan lurus Mu...
insyaAllah... hanya Allah penguasa dalam setiap dari apa yang berlaku....
insyaAllah... ana akan teruskan ia jika termampu... cuma perjalanan kali ini harus dilakukan dengan lebih baik dan perlahan.. tidak terburu2... moga kesabaran itu menjadi tunjang imanku.. amin...

rindukan ukhwah kerana Allah.. mencari redhaNya dr segenap tempat....


Khamis, Januari 28, 2010

EVO '09

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:12:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...



Jumaat, Januari 15, 2010

Buatmu....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:18:00 PTG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum kanda yang kuimpikan,

Surat Untuk Calon Suamiku
Bagaimana kabarmu hari ini? sudahkah kau basuh wajahmu dengan sucinya air wudhu, yang membuat wajah bersahajamu diliputi cahaya? Sudahkah malam tadi kau habiskan sepertiganya dengan bermunajat kepada-Nya? Sudahkah kau bulatkan azzammu untuk istiqomah melangkah di jalan-Nya?

Kanda...
Tegakkan bahumu, sempurnakan semangatmu, penuhi dadamu dengan nama-Nya, jemputlah rizqimu dengan sungguh-sungguh. Aku mengantarmu dengan selempang doa yang tersampir di bahu angin. Semoga hari ini Allah melimpahkan keberkahan di setiap tarikan nafasmu. Penuhi pundi-pundi amalmu dengan kebaikan, jangan sisakan sedikitpun waktumu dalam kesia-siaan.

Malam nanti, aku kembali menunggumu dalam hening doa-doaku. Sandarkan hatimu pada-Nya, agar Ia memberimu kekuatan. Semoga esok hari, kau tak lagi ragu untuk segera menjemputku, menemani hari-harimu.

Siapapun engkau, di manapun berada, semoga Allah menjagamu, hingga tiba waktunya perjuangan panjangmu tak lagi sendiri. Maka, kukuhkanlah kembali semangatmu. Semoga esok hari, kau tak lagi ragu untuk hadir menjemputku.

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Sabtu, Januari 02, 2010

Semakin hendak berubah semakin banyak ujian....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:05:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...


KENAPA AKU DIUJI?

• Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang
yang dusta.

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

• Surah Al-Baqarah ayat 216
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

• Surah Al-Baqarah ayat 286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

RASA FRUSTASI?

• Surah Al-Imran ayat 139
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Imran ayat 200
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Baqarah ayat 45
Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

• Surah At-Taubah ayat 111
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

• Surah At-Taubah ayat 129
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

• Surah Yusuf ayat 87
dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

• Surah An-Nisaa' ayat 86
Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah(dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu.


Subhanallah



Mari kita berbenah dan terus berbenah..
untuk mempersembahkan yang terbaik dalam masa hidup kita...
Dengan torehan kemuliaan dan semangat pantang menyerah...
Dimanapun. kapanpun dan dengan siapapun..
selama ALLAH SWT menjadi "..just The ONE goal..“
Insya Allah akan "bahagia" sebagaimana doa
yang sering terlantun untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.



Aku minta kepada ALLAH
setangkai bunga segar,
DIA beri aku kaktus yang berduri..
Aku minta kupu-kupu,
di beriNYA ulat...
Aku kecewa dan sedih.....
tetapi aku tetap bersabar...

Namun....
tak lama kemudian
kaktus itu berbunga indah sekali
dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik....
Begitulah cara "ALLAH mengasihi kita selalu indah pada waktunya."
sayangNya Allah setelah kite redha kesemua ujian itu..


 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez