Selasa, Mac 31, 2009

اُحِبُّ اللًّغَةُ العَرَبِيَّةُ

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 2:14:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
السلام عليكم يا اختي

اُحِبُّ اللًّغَةُ العَرَبِيَّةُ


Cumilnyer tulisan arab nih...MySpace
Erk kenapa lah Cik Ana ni yer... tetibe saje...
Huhu.. sesaje je Cik Blog...
Ana baru balik dari kelas Bahasa Arab I....
Isk3 ( sedihnyer... ) Lepas je submit Asignment B.A td Ustazah Khadijah bgtau...
" Kelas harini ialah kelas terakhir..... "
Erk.. yeke... sedihnyer.....

Itu untuk kelas yang tadi....
Perpisahan kelas Bahasa Arab yang semalam pun menyedihkan juga....
" Eh? Ade pulak kelas Bahasa Arab tadi n kelas Bahasa Arab semalam... pelik... " Kate Cik Blog
" Heee... meh ana terang... "

Kelas tadi maksudnyer kelas B.A yang termasuk dalam kelas jam kredit...
Elektif umum untuk Course ana...
Terpulang nak amik bahasa asing ape... jd ana pilih B.A..
Setiao mnggu 2 kali kelas.. selasa wa khamis...
Kelas ni Ustazah Khadijah ajar... dari UIA.. Skang ngah amik master...

Dan kelas semalam ialah kelas B.A yang tak masuk jam kredit...
Kelas ni di wujudkan ats idea Kerohanian Kolej Dua Belas UPM...
Informal learning kirenye.....
Setiap hari isnin malam selasa.. ba'da isyak...
Kelas ni lak Ustazah Nurul Huda yang ajar... dari Singapura...
Skang ngah degree 2nd year in B.A kat UPM....

Seronok belajar Arab ni... antara 2 perpisahan ni....
yang paling menyentuh hati ana ialah perpisahan semalam...
ntah kenapa ye...
mungkin sebab lebih dekat dengan Ustazah Huda a.k.a Kak Huda...
Yelah kelas informal tak ramai.. dan ana lak yang bnyk berhubung dgn Kak Huda untuk arrange kelas ni.. jd lebih tersentuh dan rapat... ( iyelah tu )
Kelas Ustazah Khadijah lak mungkin sebab ramai jd tak dapat tumpu semua....

Alhamdulillah sesangat... dapat ikuti 2 2 pelajaran ini...
Walaupun subjek yang sama.. tp ilmu yang dapat ada yang berbeza...
Semalam kelas last dgn Kak Huda...
Kak ajar kuarkan dhomir n fe'el kat Doa Setelah Baca Al-Quran...
Selama ni main bace je.. tak tahu makne..
Jika tahu pun sekadar tahu jer..
Alhamdulillah semalam jd lebih tahu....
Syukran ya Ukhti Huda.. Jasamu dikenang....hehe....

Huu... tu jelah kot...
Membebel sahaja Cik Ana nih.... Cukup2lah untuk hari ini.....
Yelah selagi mampu dapat wireless ni..
Selagi tulah cuba manfaatkan...
Kat umah t.. Takde nak update2 selalu.. Huu....MySpace

Akhirul kalam....
Bahasa Arab Bahasa Indah...
Bahasa Arab Bahasa Syurga....
Dan Bahasa Arab Bahasa Al-Quran.....
Pelajarilah ia untuk lebih mengenal Allah....
Lebih mengenal Islam....
Lebih mencintai Al-Quran....
Dan lebih merindui Rasulullah....
InsyaAllah....

Isnin, Mac 30, 2009

01 : Mutiara Kata Hikmah

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:16:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Andai ada hati2 yang terluka kerana perilaku..

Molekkan lah ia dengan perubahan yang baik..

Andai ada hati2 yang tercalar kerana kata2...

Cantikkanlah ia dgn zikrullah...

Andai ada hati2 yang tersinggung kerna hati ini..

Pulihkan lah ia dgn kerendahan hati...

Andai ada naluri mencintai..

Campakkanlah ia dalam keredhaan ILahi..

Moga rindu dan cintamu milik YANG HAKIKI..

Design For Ummah

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 2:10:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum cahaya kegembiraan......
Tetibe lak terimbau kenangan lame....
Hehe... kenangan apa yer?
Teringat smase mula2 kenal ADOBE PHOTOSHOP.....
Nak dijadikan crita...
Memang sejak kecil mnat karya2 seni ni...
Masa kecik menyibuk kat mak nak color lukisan2 anak murid mak....
Masuk sek rendah... masuk pertandingan itu ini.. Sudahnya tak menang pun,...

Bukan apa saingan hebat2 belaka.....

Masuk sek men... Melukis sesaje....
Dan paling ingat masa form 5, melukis wajah2 kartun utk setiap seorang sahabat2 dalam kelas...
Then tampal kat pintu kelas.... Cumey2....
Alkisah ditakdirkan di matrik belajar 1 subjek ni yg bernama Sains Informatik....
Di situlah segalanya bermula.....
Semua hasil kerja tangan ( cewah ) disimpan rapi... Cuma tak ingat kat ane simpan.. Huu...
rentetan itulah hujung tahun 2008 ana mencuba....

Alhamdulillah atas rezeki yang Allah berikan dan peluang yang ana harapkan....

Tempoh sebulan percubaan yang diberikan ana manfaatkan sebaik mungkin....

Akhirnya impian ana untuk menjadi salah seorang Penyumbang dan Krew I Luv Islam . com akhirnya menjadi kenyataan....

Design For Ummah...

Together We Strenghten Our Ukhuwah....

Memang manthoplah semua krew2 dan famili Iluvislam.com.. Moga apa yang dilakukan ini sentiasa mendapat keredhaan dan rahmat dari Nya....

Jom p Iluvislam.com!!!


iluvislam

Ahad, Mac 29, 2009

Mentarbiyyah atau Ditarbiyyah

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 2:03:00 PTG
Pandangan Anda : 
3 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum cahaya kegembiraan....
Bgaimana khabar imanmu tika ini?
Bertambahkah imanmu? Atau masih sama tahap imanmu? Atau semakin jauh merudum imanmu?
Ya Allah.... Ku mohon pada Mu ketetapan hati dan bertambahlah ketaqwaan ku kepada Mu...
Tarbiyyah??
Apa maksud tarbiyyah ye?
Luas pendapat2 tentang maksud tarbiyyah ni....
Lajnah Dakwah dan Tarbiyyah... emmmm, maksudnye Exco Dakwah dan Kepimpinan...
Jadi adakah tarbiyyah itu kepimpinan? Ya, ada benarnya... memimpin, mendidik dan menunjuk ajar...


Terkadang memikirkan...
" Ana perlukan pembimbing......"
" Ana perlukan seseorang/sahabat untuk selalu ingatkan diri ana..."
" Ana perlukan itu...... "
" Ana perlukan ini......."
Sekadar meluahkan dari mulut tanpa tindakan takkan mebawa apa2 makna...
Tawakal itu perlu dimulakan dengan usaha.. dan diiringi dengan doa.....
Setelah itu teruskan... teruskan... dan cube untuk teruskan dengan se'istiqomahnya'.....
Allah pasti akan membantu hambanya yang selalu meminta dan memerlukanNya....
Allah takkan biarkan hambanya sendirian....
Allah takkan mungkir akan janjiNya.....
Jika Allah lamabat memberi, husnuzonlah akan caturanNya....
Allah sediakan yang lebih baik untuk kita....
Jika tidak disini... pasti di'sana' ganjaran dan anugerahnya......
Bersabarlah.....


Mentarbiyyah atau Ditarbiyyah???
Mungkin pernah berlaku situasi.... Dimana sahabat2 dan ana juga...
Kita serase dirundung kesdihan... kesunyian... tertekan dan tersntap kecewa....
Tatkala kita masih mencari sinar2 terang utk mengubati hati kita....
Dan mencari2 tangan yang akan menghulurkan bantuan kepada kita.....
Tiba2 datang seseorang menghulurkan tangan meminta 'bantuan' dari kita.....
Bukan menghulurkan tangan untuk membantu....
Tika itu apa yang anda lakukan???
Insan ini meminta kita membantu dan meminta kita men'tarbiyyah' mereka... disaat kita memerlukan pen'tarbiyyah'an dari seseorang.....
Subhanallah... Kadang memikirkan mungkin ini kebetulan... tp pada hakikatnya ia mungkin bukan suatu kebetulan.. tetapi caturan yang telah Allah aturkan untuk diri kita....
Mentarbiyyah sambil ditarbiyyah.... agak compilcated bunyinya....
Namun, atas hakikat ini sebenarnyalah.. Dalam masa yang sama kita mentarbiyyah dan mendidik hati kita....
2 dalam 1.... mungkinkah??? kenapa tidak... Allah itu punya pelbagai cara untuk membantu dan mentarbiyyah hamba-hambaNya....
telinga orang yang menyampaikan lebih dekat dari telinga yang mendengar...
dan hati orang yang menyampaikan lebih hampir dari hati orang yang menerima....
subhanallah... jadi kenapa harus tunggu orang untuk mentarbiyyah kita tanpa sebarang usaha... seperti menunggu buah yang takkan gugur?
memang perlu untuk kita mendapat pentarbiyyah dari orang lain...
tapi sebaiknya usaha itu landaskan pada diri sendiri terlebih dahulu....
jangan tunggu2... jangan tangguh2.....
esok tak menunggu kita.....
aturan esok belum pasti lagi ada untuk kita....
jam seterusnya belum tentu untuk kita....
minit seterusnya belum pasti hak milik kita....
dan saat selanjutnya belum tentunya buat kita....

jadi selagi kita mampu... selagi ana mampu....
cubalah.... cubalah utk kita sama2 koreksi kita....
tarbiyyah dri kita dan bantu mentarbiyyah.....
menjadi daei kepada diri dan juga menjadi daei kepada yang lain....
menjadi tabligh kepada diri dan menjadi tabligh untuk yang lain......


Mata yang memandang.....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:44:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Adeh lemahnye hati ni...
Serase bersendirian pun ade.... Huhu...MySpace

Allah Maha Kuasa dn Dia pembolak balik hati kita...
Terkadang Dia beri kita rasa nikmatnya sesuatu itu....MySpace

Terkadang Dia tarik nikmat yang lain....
Membuat hati kita tersentap sejenak....MySpace

Memikirkan..... Yang tidak semua benda yang kita harapkan itu indah...

Dan banyak benda yang kita tak tahu akan caturannya dari Allah...

Allah Maha Adil dan Saksama....

Alhamdulillah.. bersyukurlah kerana mungkin ia taribyyah yang Allah berikan kepada diri ana pada hari ini.....MySpace

Rabu, Mac 25, 2009

Asignment oh asignment...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 4:19:00 PG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum wbt....MySpace

Subhanallah jap je masa berlalu... Dah nak habis sem dah rupenye.. Tulah diibaratkan masa ni macam pedang.. Jika kita tak memotong ia.. ia akan memotong kita....

Time2 hujung2 sem nilah macam karenah leh nampak....MySpace

MySpaceYang fulusnya dah 'kureng' income semakin dikit.....

MySpaceYang matanya 'lebam2' dek kerana stay up malam.....

MySpaceYang demam sokmo dek kerana berpanas berhujan kesana kemari....

MySpaceYang jarinya terseliuh dek kerana ghalit menaip sahaja....

MySpaceYang macam2 lagilah.....

Bukan takat Mahasiswa UPM je ana rasa... Semua yang bergelar mahasiswa dan pelajar akan hadapi situasi yang + - same je....MySpace

Ana pun tak kurangya menghadapi situasi2 sebegini... Inilah peranan 'diari' semula jadi dan 'diari' tak semula jadi.... Huhu....MySpace

Hujung2 sem ni lah kena upgrade 'ram' sume 'diari2' dan yang seangkatan dengannya.....MySpace

Bila dah nak dekat imtihan... Mulalah lecturer2 semakin ghajin memberi 'hadiah' kerja tambahan untuk perbaiki mana yang perlu... Baik sebenarnya lecturer kita yang membantu ni... Waima kerja makin bertambah.. hikmahnya ilmu semakin kita 'gain' dan yang 'kureng' dapat diperbaiki....MySpace

Ana ada beberapa asignment yang sgt2 memerlukan penelitian untuk dihantar 2 minggu lagi dan ada gak minggu depan.....MySpace

MySpace1. Bahasa Arab ( Kena wat slide presentation, alhamdulillah takyah bentang ) - Submit : 31 Mac 2009

MySpace2. Proses Penyelidikan Matematik & Statistik ( Kena wat Slide presentation untuk jurnal dan wat Book Review... Ha yang ni banyak sket ) - Submit : 10 April 2009

MySpace3. Numerical Analisis ( Yang ni Group Work... Alhamdulillah...) - Submit : 10 April 2009

MySpace4. Subjek yang lain2? Hehe.. Takde... Cukuplah tutorial yang kne submit tetiap minggu tu...

MySpace5. Tertinggal 1.. Asignment tak rasmi... Dengan 2 sahabat... Wat JASSIRR ( Jurnal Assirr ) next week bentang...

Tu sajelah yang perlu dilakukan setakat ini... Pasni leh upload stori pasal imtihan lak..... Moga sagala urusan Allah akan permudahkan.. Doakan ye sahabat2....MySpace

ps # takpe2... pas habis semua ni leh lah tidur dgn lena....MySpace Paling penting wat kerja Lillahitaala ...

Selasa, Mac 24, 2009

Sentuhan Kasih Papa…….

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 1:09:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
9 September 19**

Hari ini balik sahaja dari kerja, papa pukul aku lagi….Semua ini hanya kerana aku lambat buka pintu rumah..Masuk – masuk sahaja gerbang pintu , ayah tarik tali pinggangnya lalu menggunakannya untuk memukul tubuhku…Adikku , Haris Akmal cuba menghalang papa. Tapi , dia sekali kena tempiasnya.Papa tampar Haris hingga Haris tersungkur jatuh. Papa ugut Haris supaya jangan tolong aku,atau akibatnya lebih teruk dari nasib aku.Bejuraian air mata jatuh dimata Haris.Aku hanya mampu menahan sakit di belasah papa….Apa salahku……????
Takkan disebabkan hanya kerana aku lambat buka pintu? Sikap papa berubah sejak ibu menghembuskan nafasnya yang terakhir sejak 5 bulan yang lalu.Papa sukar menerima kematian ibu yang disebabkan barah leukimia.Sejak itu papa selalu pulang lewat. Kami diabaikan. Nasib baik aku dan Haris sudah pandai menguruskan diri. Aku kini berada dalam tingkatan 5 manakala Haris dalam tingkatan 4.Akhir – akhir ini pula papa makin menjadi-jadi. Kerap aku dan Haris jadi mangsa deranya.Kenapa begini……….?

11.30 malam ( dalam sedu )


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

“ Adam, kenapa kau hari ini ? Nampak pucat je. Kau sakit ke ?” tanya Razif. Sahabat karib Adam Danish sejak kecil lagi.
“ Mana ada. Aku Cuma tak cukup tidur sahaja malam tadi. Main PS2 dengan Haris sampai tengah malam. “ bohong Adam menyembunyikan perkara yang sebenarnya. Takkan nak beritahu perkara yang sebenarnya.
“ Em, yalah tu…. Kau ni memang gila game.. tapi papa kau tak marah ke kau main sampai lewat malam? Kalau aku …. Mampuih kena tengking.”Razif meletakkan tangannya di bahu Adam. Ketika itu mereka sedang berjalan menuju ke kantin. Adam terkedu dengan pertanyaan Razif itu. Nak jawab macam mana ya ?
“ Eh, Zif tu Dinakan ? Awek yang kau minat gila gaban tu.” Ujar Adam sambil menunjuk ke arah seseorang. Sebenanya dia cuba melarikan diri dari menjawab soalan Razif tadi. Minta – minta berjaya .
“ Ha’ ahlah Dam. Cunkan dia tu . Tu yang buat aku mamai kat dia ni. Sopan je orangnya. Ana awek kau tu pun ada dengan dialah..” getus Razif sambil terhendap – hendap melihat Hardina dan Raihana yang sedang berbual di bawah sebuah pokok.
“ Ada-ada saja kau kalau nak mengenakan aku. Jalan tu bebaik depan kau ada…..” belum habis pun ayat terakhir Adam. Razif tiba-tiba terlanggar sebatang tiang. Akibatnya naik benjollah dahi sahabatnya itu.“ ……tiang.”
“ Aduhh!! Kau teruklah Dam. Tak nak cakap awal – awal. Habis bergunung dahi aku yang licin ni.” rungut Razif sambil menggosok-gosok lembut dahinya.
“ Tulah padan mudan muka kau. Mata gatal sangat .” perli Adam sambil tertawa galak.
“ Semua kau punya pasallah.” Kata Razif . Ditumbuk perlahan bahu Adam.
“ Dahlah , jom cepat waktu rehat dah habis.Kang lambat masuk kelas. Siapa susah. Kau juga…” Adam sempat mencubit geram telinga Razif sebelum berlari anak menuju kelas.
“ Sakitlah bingai. Nanti kau..” Razif mengejar Adam segera.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Malam sebelum SPM

Esok adalah hari peperiksaan besar yang perlu aku hadapi iaitu SPM…Berdebar hatiku menanti pagi esok, maklumlah ini merupakan pucuk untuk aku mencapai cita-citaku menjadi seorang doktor.Namun papa langsung tak menghiraukan aku walaupun sudah aku beritahu yang esok aku bakal hadapi peperiksaan SPM. Papa hanya menunjukkan muka tak endahnya.
Sebenarnya petang itu, papa sekali lagi mengulangi perbuatannya membelasah kami. Habis badan Haris calar-balar dirotan papa kerana Haris pulang lewat pergi bermain bola sepak di padang. Masa itu aku tiada dirumah kerana pergi ke kedai membeli rokok papa.Seperkara lagi papa kini kuat merokok.Dulu tiada.. Kesian aku melihat Haris ……..namun kami berdua tetap bersabar kerana seburuk – buruk papa , dia tetap ayah kami. Moga Allah melembutkan hati papa….

10.30 malam ( debaran menanti hari peperiksaan )

5 minit sahaja lagi dewan peperiksaan akan dibuka untuk para pelajar yang mengambil peperiksaan memasukinya. Debaran menunggu untuk menjawab soalan peperiksaan terpancar di segenap wajah pelajar pada hari tu. Masing – masing yakin dengan pengetahuan yang telah ditimba sekian lama .
“ Dam, kau dah get ready everithing ke?” soal Razif kepada Adam yang berdiri di sebelahnya .
“ Kau ni …. Pesan orang bijak pandai, jangan persoal sudah sedia atau tidak sebelum masuk dewan periksa. Kalau tak nanti semua lesap.” Bebel Adam. Dari tadi dia mendiamkan diri sahaja mengenangkan peristiwa pagi tadi. Apabila papanya tiba – tiba sahaja berubah angin menyediakan sarapan untuk mereka berdua. Berbunga perasaannya melihat papanya pagi itu. Baru ada semangat nak priksa.
“ Alah….. aku Cuma nak hilangkan rasa bosan duduk dengan tunggul kayu kat sebelah ni. Dari tadi diam memanjang. Ingat siapa entah tak tahulah. Agaknya ingatkan Raihana kot…” sindir Razif.
“ Banyaklah kau , Zif. Eh , dahlah jom masuk dewan. Good Luck jawab nanti. Don’t be gabra ok. Aku minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki .” ucap Adam sambil menghulur tangan untuk berjabat tangan dengan Razif.
“ Aku pun sama , Dam. Rasa sedih pula..” Razif menyambut salam Adam. Mereka berdua berpelukan.
“ Dah jom masuk.” Ajak Adam. Sambil menepuk bahu Razif. Mereka berdua berjalan seiring memasuki dewan peperiksaan.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

28 Februari 19**

Papa mula semula tabiatnya….Sekejap sahaja perubahan sikap dalam diri papa melayan kami dengan baik iaitu selepas aku SPM sehingga papa bertemu dengan ‘pengganti’ ibu yang dikenalinya masa Hari Raya Puasa yang lalu..Orangnya muda dalam lingkungan 20 tahun. Perangainya tak seperti ibu yang penyayang dan lembut.Orangnya memang cantik tetapi perangainya suka memerintah dan memutarbelitkan kami anak beranak.Pantang kami buat salah sedikit mak tiriku pasti memanjangkannya kepada papa.Kami dipukul , dibelasah lagi seperti tika dulu...
Hari ini puas aku dan Haris dibantai pakai tali pinggang oleh papa kerana memecahkan pinggan ketika sedang membasuh pinggan.
Menangis-nangis mak tiriku mengadu pada papa. Aku dan Haris menahan perasaan sahaja….
Sampai bilakah nasib kami begini? Hanya Allah yang tahu……

12.33 malam (merintih tangis )


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
“ Tahniah Adam, kau memang terror. Aku dah agak dah , kau mesti dapat straight A. Lainlah aku ni kurang pandai.” Puji Razif. Hari keputusan SPM dikeluarkan. Adam mendapat 11 A 1 manakala Razif mendapat 9A1 dan 2B3.
“ Takdelah… kau pun apa kurangnya. Kira terror jugaklah tu. Eh, Hardina datanglah.” Ujar Adam apabila ternampak Hardina menghampiri mereka.
“ Alamak Dam. Mesti dia nak tanya result aku ni. Benganglah.” Razif berkata dengan malu-malu kucingnya.
“ Aku tak tahu. Aku blah dulu kawan. Bye…” Adam meminta diri.
“ Hai , Adam.” Tiba – tiba seseorang menyapa Adam ketika dia sedang menunggu bas di perhentian bas. Raihana rupanya .
“ Eh , Raihana. Tunggu bas juga ke?” balas Adam.
“ Em, tahniah ya dapat result bagus.” Ucap Raihana
“ Terima kasih . Awak juga.”
“ Adam, kenapa awak nampak pucat hari ni ya? Awak tak sihat?” soal Raihana risau.
“ Tak adalah. Mana ada….Eh bas saya dah sampai. Pergi dulu, jumpa lain kali ya. Assalamualaikum…”
“ Walaikumussalam.” Balas Raihana sebelum Adam menaiki basnya yang telah tiba. Adam melambaikan tangan ke arahnya.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sampai sahaja diperkarangan rumah, Adam berjalan lemah menuju masuk ke pintu rumah . Tekaknya terasa mual tiba – tiba , begitu juga dengan kepalanya yang terasa pening dan berdenyut – denyut. Mata hampir kabur. Namun dikuatkan semangatnya untuk masuk kedalam rumah untuk menyampaikan berita yang gembira ini. Slip peperiksaannya digenggam erat dalam tangannya. Dari luar dia mendengar bunyi bising dari dalam rumah. Dia dapat mengagak papanya pasti sedang memarahi Haris. Dipercepatkan langkahnya.
“ Papa ! Tolong papa ! Haris tak sengaja. Haris terlanggar pasu tu. Haris tak sengaja pa! Tolong papa. Sakit papa !” rintih Haris Akmal apabila papanya , Kharul Amin kuat memukulnya menggunakan batang besi ampaian. Tersentak Adam melihat perbuatan papanya itu. Walaupun dia sudah biasa melihatnya tetapi belum pernah papa memukul mereka menggunakan besi sebesar jari telunjuk itu. Dilihatnya , mak tirinya sedang berpeluk tubuh sambil tersenyum puas melihat Haris dibantai. Disebelah mak tirinya itu terdapat serpihan kaca pasu yang dibeli dari Holand bersepahan. Pasti ini sebabnya . Getus hati Adam.
“ Papa !!!” jerit Adam tiba – tiba . Dia meluru ke arah papanya untuk menghalang papanya dari terus memukul adiknya itu.
“ Tepi kau! Kamu berdua memang selalu menyusahkan aku!! Anak sial !!” Papa membengkeng Adam. Ditolak Adam ketepi , lalu meneruskan pukulannya terhadap Haris. Haris merintih meminta tolong. Habis badannya lebam akibat dibelasah papa. Mata Adam mula kabur. Kepalanya makin kuat berdenyut-denyut. Dicuba sedaya – upaya untuk bangun membantu Haris.
“ Papa !! Sudah !! Papa jangan jadi syaitan!! Mengucap papa !!” pinta Adam.Dia cuba untuk merampas besi yang dipegang papanya. Sakitnya di tahan sebentar.
“ Diam kau !!! Jangan pandai nak mengajar papa !! Ambil ni !!!!” papa menolak kuat Adam sehingga Adam terjatuh. Kepala Adam terhantuk di bucu almari.
“ Abang Adam !!!!!” Haris menjerit sekuat hati tatkala melihat Adam terjelepok ke lantai. Dia tidak kisah kalau papanya ingin memukulnya lagi. Dia segera mendapatkan abangnya , Adam lalu dipangku.
“ Ya Allah ! Abang kenapa macam ni ?” Haris menangis. Kepala Adam berdarah akibat hentakan itu, namun Adam masih sedar. Papa tercengang, besi ditangannya terjatuh. Maria , ibu tiri mereka melarikan diri ketingkat atas. Takutlah tu .
“ Astaghafirullah hal azim, Adam .” tiba – tiba Razif berada di muka pintu. Dia terus meluru ke arah Adam yang sedang dipangku Haris yang sedang menangis. Dia tak ingin tahu apa yang terjadi. Yang pasti dia perlu mendapatkan sahabatnya dahulu.
“ Dam , mengucap Adam. Kenapa jadi macam ni? Kau… kau bodoh tahu tak Adam.” Ujar Razif kerisauan. Adam tersengih kelat.
“ Sampai hati kau cakap aku bodoh Zif. Tapi memang pun aku bodoh, kan?” balas Adam berseloroh.
“ Kenapa kau rahsiakan pada aku pasal ni?” Razif menunjukkan satu surat kenyataan kepada Adam.
“ Razif…… kau kawan aku yang baik kan ? “ Razif mengangguk. Adam menggenggam tangan Razif.
“ Kau teruskan cita – cita kau ya . Ingat. Kau kan nak jadi pilot. Nanti bawa kapal terbang jangan sampai langgar burung okay .” sempat Adam bergurau.
“ Apa kau ni ?! Tadikan………” belum sempat Razif menghabiskan kata Adam sudah memotong.
“ Haris, kau adik abang yang baik kan ?” Haris mengangguk. Adam mengesat air mata Haris.
“ Jaga papa baik – baik . Jangan lawan papa. Dia tetap papa kita, kerana dia kita hidup hingga kini ….” Adam terbatuk kecil . Berkerut dahinya menahan sakit.
“ Dah kau jangan nak membebel . Jom pergi hospital.” Kata Razif sambil mencuba untuk menelefon ambulan menggunakan telefon bimbitnya.
“ Papa…..” panggil Adam lemah. Papa mendekati Adam.
“ Adam minta maaf pa…. lawan cakap papa…”
“ Tak ! Papa yang patut minta maaf. Papa bodoh !” papa menangis disisi Adam. Mungkin menyesali perbuatannya.
“ Pa... jangan pukul adik lagi ya…” Adam semakin lemah. Razif masuk setelah berjaya menelefon ambulan.
“ Adam , kau kena bertahan kejap lagi ambulan sampai .” Razif meminta. Nafas Adam semakin lemah. Matanya terpejam , tiada lagi suara dibicaranya.
“ Bang , mengucap bang .” bisik Haris. Bimbang kalau jadi sesuatu.
“ Adam, kau kena bertahan wei! Jap je lagi ambulan sam……….”
“ Allah…………” belum habis pun ayat terakhir Razif , Adam sudah menghembuskan nafas terakhirnya di pangkuan Haris .
“ Adam…. Dam…. Dam… innalillah …..” Razif cuba mengejutkan Adam tapi ternyata sahabatnya itu sudah tiada nadinya. Dia meraup mukanya. Papa Adam menumbuk – numbuk dinding tanda kekesalan dan Haris menangis sepuasnya kerana kehilangan abang kesayangannya. Beberapa minit selepas itu barulah ambulan sampai.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Setahun selepas itu……..

Mungkin tak baik untuk aku membaca diari abang atau menyibuk buat coretan… tapi ini sekadar untuk aku menyambung luahan rasanya. Ya….. kini genap setahun abang pergi meninggalkan aku , papa dan sahabat– sahabatnya di dunia ini. Aku redha segala…..
Papa? Kini tiada lagi sikap buasnya untuk merotan ataupun memukulku. Papa sudah menyesali perbuatannya. Dia lebih banyak berlembut sekarang. Mungkin hikmah pulang dari mekah menunaikan haji. Aku bersyukur pada Allah. Kalau abang ada pasti dia gembira…
Mak tiriku ? oh sekarang bukan mak tiri tapi sudah jadi ibu. Kenapa ? Lepas peristiwa itu makcik Maria ikut sama papa pergi Mekah. Balik mekah mak cik Maria jadi baik orangnya. Menangis semahunya menyesali perbuatannya dahulu. Aku tak marah kerana aku ingat pesan abang…..

Tiada yang lebih berharga dari sentuhan kasih papa………….

12.30 malam ( coretan Haris Akmal )

Hasil nukilan………
Nor Farhana Nordin
5 Sains 2 ( 2005 )

ps # MySpace huuu.. dah 4 tahun berlalu rupanya ya.... cerpen ni ana tulis masa form 5 dulu... masuklah majalah sek.. MySpacebukan bijak pun wat2 penulisan ni... adeh lame dah tak nulis... cume wat2 sajak jer... takpe2.. ade peluang akan menulis insyaAllah...MySpace

I'tikaf.....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 12:58:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Surah Al-Ikhlas
Katakanlah( Muhammad) "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa [1]
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu [2]
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan [3]
Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia [4]

Hanya kepada Allah SWT sahajalah tempat untuk kita kembali, tempat untuk kita bergantung sepenuhnya dan tempat untuk kita melabuhkan cinta kita... Hanya Dia berhak keatas semua ini kerana sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja yang berKUASA untuk menjadikan dan menghilangkan sesuatu mengikut kehendakNYA...

“Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia..” ( Surah Yassin 36 : 82 )



Mungkin sahabat2 ada tengok cerita IKTIKAF yang disiarkan di TV3 jam 10 malam Sabtu ( 22.11.08 ) bersamaan 26 Zulkaedah 1429H... drama pendek ( 2jam ) yang terselit didalamnya seribu pengertian buat kita...

Siapa pelakonnya? Sejauh mana bakat lakonannya? Bukanlah menjadi tajuk cerita kepada apa yang ana nak kongsikan disini.. tetapi pengajaran dan nilai-nilai Islam yang terselit dalam cerita nih... insyaAllah dengan sedikit penceritaan ini dapat ana kongsi dengan sahabat2.. dalam pada berkongsi ana cuba mengingatkan juga diri yang lemah ini... Allahumma amin....

Serba sedikit ana ceritakan kisah drama ini...
Kisah sebuah keluarga yang dari pandangan luarnya nampak aman dan tiada cacat celanya... si suami (Azahari) adalah golongan korporat dan si isteri pula (Azirah) adalah isteri yang baru dinikahi Azahar setelah kematian isterinya 14 tahun dahulu... dikurniakan 2 anak yang sedang meningkat dewasa.. anak pertama ( Syawal ) dan seorang lagi anak istimewa ( Syafie )....

Segalanya bermula apabila musibah menimpa keluarga ini... Azirah koma akibat terjatuh dari tangga, Syawal membawa lari adiknya Syafie.. Azahari yang tidak tahu apa2, kusut memikirkan apa yang berlaku pada isterinya, siapa yang membwa lari Syafie dan kemana hilangnya Syawal...
Pencarian bermula.... Syawal dan Syafie yang kemalangan akhirnya tersesat didalam hutan dan bertemu dgn Tok Hambali serta pembantunya Bilal....Pelbagai rahsia tersingkap akhirnya.... dikit demi dikit Syawal meluahkan betapa ceteknya ilmu agama dalam dirinya.... Tidak langsung tahu mengaji Al-Quran, Solat hanya dipelajari di sekolah dan ayahnya tidak pernah membimbing... Tok Hambali membantu seday mungkin. Dan perlahan2 Syawal mula mempelajari ilmu agama dengan bantuan Tok Hambali... Syafie, insan istimewa yang sentiasa bersemangat untuk bersolat walaupun dia punya kelemahan fizikal dan mental..

Azahari kusut dan emosinya tidak stabil dek kerana masalah2 yang menimpa... polis ditengking, dituduh tidak menjalankan tugas sebaiknya... namun, lama kelamaan atas kesedaran yang Allah tiup dihatinya.. dia mula menyesali setiap perbuatannya, perbuatan terhadap isterinya, minum arak, berzina dan macam2 lagi.... sekali lagi menurut cerita dalam drama... Tok Hambali datang membantu.. sedikit nasihat pentarbiyyah diri dan seutas tasbih diberi kepada Azahari... Dikit demi sedikit Azahari mula berubah dan mendekatkan diri kepada Allah.. dengan semangat yang baru dia berusaha mencari anak2nya didalam hutan... Allah memberi jalan kepada Azahari untuk bertemu semula dgn anak2nya di rumah Tok Hambali... dan kembalinya Azahari, Syawal dan Syafie ke hospital menjenguk Azirah... Azirah akhirnya sedar dari komanya....._Tamat_

Terkadang kita melihat luaran seseorang itu mungkin tidak mengambarkan apa yang berlaku disebalik diri mereka... pada keluarga mereka, tempat kerja mereka dan sebagainya... seperti cerita ini... Azahari bukanlah calang2 orang.. punya harta.. punya isteri yang cantik dan punya 2 anak... namun, pada hakikatnya didalam berantakan... si suami tidak pernah puas dengan keseronokan bersama rakan2... minum arak, berzina dgn setiausaha... dan macam2 lagi... si isteri walaupun punya suami, tetapi diabaikan hati dan perasaannya... dianggap sebagai kuli... si anak pula memberontak kerana tidak puas hati dengan keputusan si ayah... mangsanya si istimewa yang tidak mengerti apa2... dipukul ditengking... Salah siapa?? Semuanya kerana?? Sama2 kita renungkan....

Dunia hari ini, makanan fizikal adalah tidak mustahil untuk didapati... banyak gerai, stall makanan segera ada disekitar kita... minta sahaja... dengan adanya ‘fulus’ insyaAllah akan dapat.... tapi makanan rohani? Duit tidak dapat membeli makanan rohani dan duit tidak dapat memberi takdir.... ana bersyukur sgt masih diberi peluang untuk menjamah makanan ‘istimewa’ ini... moga Allah tidak menarik nikmat ini... Allahumma amin...

Hmm, bila fikir2 balik bagus juga drama macam ni kan... sekurang2nya memberi ingatan kepada kita... tidak banyak sedikit pun insyaAllah akan menggerakkan hati2 kita nih... tapi sedih sgt... hiburan dan suapan hedonisme makin banyak pula... mcm cendawan tumbuh lepas hujan... nak salahkan siapa? Tak perlu menuding jari... kerana 1 jari kita tunjuk pada org lain, 4 jari yang lain akan menuding pada kita... ye kan...


Seperkara lagi pngajaran yang leh kita dapat dari cerita nih ialah tidak kiralah sebesar mana ujian yang kita terima.. hanya 1 tempat untuk kita kembali, mengadu dan merintih... Allah lah jawapannya... Subhanallah.. Allahuakbar... Ya Allah sungguh besar kuasaMu sehingga tak terjangkau oleh kami insan yang jahil dan kerdil ini....
andai ditimpa musibah... ianya dari Allah...
sebagai ujian kehidupan dan ketaatan kita....
andai kita menganggapp musibah itu sebagai balasan..
ianya juga 1 ujian dari Allah sebagai peringatan bagi kita bahawa kita sudah jauh dariNya....
dan andai kita menganggap kebahagiaan kita itu suatu nikmat...
ianya juga suatu ujian buat kita untuk melihat sejauh mana kesyukuran kita padaNya...
sekali kita lalai ataupun terlalu asyik dgn nikmat itu...
sedar tak sedar mungkin kita dah jauh dariNya...
Allah Maha Pembolak Balik hati2 kita...
semoga Allah meneguhkan iman kita...
Allahumma amin....

ps# Adeh buka sengaja nak posting cerita yang dah lamer.. tp ade reasonnyer.... dah lame siap taip.. sejak dari tarikh diatas.. tapi lupa sgt2 nak upload.. namu masih sesuai insyaAllah nak update kan.... maklumlah di rumah tenet slow tak dapat update.. jd tulis jer... then bila disini bnyk komitmennyer... jd.. ha terlupalah nak upload.. maaf sahabat2.....

Mulakanlah Dengan Bismillah

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 11:55:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Setiap detik setiap saat ialah nikmat anugerah dari yang Hak...
Kita sebagai hamba kepada Khaliq yang Esa hanya meminjamnya buat seketika...
Setiap dari detik jarum bergerak itulah masa yang perlu dimanfaatkan sebaiknya...


Demi masa (1)
Sesungguhnya manusia itu benar-benar kerugian (2)
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran (3)
( Surah Al-Asr )


Masa kita sama dengan yang lain.. Tapi tidak sama aturannya...
Kita memanfaatkannya dengan memikul amanah yang diberikan....
Bekerja bukan bersendirian, tetapi bersama-sama dan berkumpulan....

Jika bekerja, bekerjalah dengan ikhlas.....
Jika bekerja, bekerjalah dengan niat Lillahitaala....
Jika bekerja, fikirlah bahawa kita ingin ‘memberi’ bukan ‘menerima’....
Allah SWT tidak memandang hasilnya, tetapi usaha yang kita jalankan untuk merealisasikannya...

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber ‘Kekuatan‘.
Ambillah waktu untuk bermain,
itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ‘Ketenangan‘
Ambillah waktu untuk belajar,
itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju ‘Kebahagiaan‘.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai ‘Keberhasilan‘.
Ambillah waktu untuk beramal,
kerana itulah satu-satunya kunci menuju syurga

Mulakan setiap langkah dan perbuatan kita dengan bismillah...
Semoga barakah apa yang kita lakukan....
Dan Allah SWT memberi redha atas setiap darinya...
Wallahualam.....

Jumaat, Mac 20, 2009

Kapsul Hati...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:00:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Mari kita berbenah dan terus berbenah..
untuk mempersembahkan yang terbaik dalam masa hidup kita...
Dengan torehan kemuliaan dan semangat pantang menyerah...
Dimanapun. kapanpun dan dengan siapapun..
selama ALLAH SWT menjadi "..just The ONE goal..“
Insya Allah akan "bahagia" sebagaimana doa
yang sering terlantun untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.

Terkadang kita bertanya kepada diri.....

Semakin hendak berubah semakin banyak ujian....

Allah telah menyediakan jawapan segala persoalan didalam Al-Quran.....


KENAPA AKU DIUJI?
Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang
yang dusta.

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Surah Al-Baqarah ayat 216
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Surah Al-Baqarah ayat 286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

RASA TERTEKAN?
Surah Al-Imran ayat 139
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Surah Al-Imran ayat 200
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Surah Al-Baqarah ayat 45
Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Surah At-Taubah ayat 111
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Surah At-Taubah ayat 129
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
Surah Yusuf ayat 87
dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Surah An-Nisaa' ayat 86
Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah(dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu.


Rabu, Mac 18, 2009

Edit blog....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:58:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum... MySpace


Hari ni kelas MTH 3501 batal jd ana uruskan serba sedikit urusan yang perlu.. alhamdulillah lancar... balik bilik terus on laptop.. MySpaceklik http://www.blogspot.com/ alhamdulillah leh lah ana edit blog... tak bnyk mane pun yang ana edit... link sahabat2 dan susun atur yang len jer.. biar nampak kemas.. ana suka kekemasan.....MySpace alhamdulillah tu jelah kot.... saje singgah jap...hehe.. sat g solat Zuhur dan menuju ke FBMK untuk kelas bahasa Arab... MySpace

Tautan Hati 09 ( TAHA )

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:06:00 PTG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...

Gambar2 Sahabat brothers KBM =)

Assalamualaikum wbt...
Salam ceria salam ukhwah salam perjuangan...
Sukacita dimaklumkan bahawa, Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM akan menganjurkan satu perjumpaan diantara ahli KBM dan Mantan KBM . Butir-butir program adalah seperti berikut:

Tarikh : 22 Mac 2009 / 25 Rabiul Awal 1430H ( Ahad )
Tempat : Bukit Ekspo, UPM

Program yang bertemakan konsep riadah dan santai ini bertujuan sebagai medan jalinan ukhwah khususnya kepada keluarga Kelab Bimbingan Mahasiswa yang terdiri daripada ahli KBM yang masih belajar dan juga yang sudah bergraduat serta bekerja.

Sehubungan itu, pihak kami berbesar hati menjemput sahabat KBM untuk bersama-sama menyertai program ini. Semoga pertemuan yang berkonsepkan riadah ini dapat menjadi tempat merehatkan fikiran dan juga mengeratkan lagi ukhwah antara ahli-ahli KBM dari pelbagai generasi.

Kehadiran hendaklah dimaklumkan sebelum 20 Mac 2009. Sebarang pertanyaan leh berhubung dengan :
Nor Farhana Nordin : 012-7269419/013-3721988
‘Atiqah Syairah : 013-3007506

Segala kerjasama didahului dengan ucapan terima kasih.

“ GENERASI DIHIMPUN UKHWAH DITAUT “

Nor Farhana bt. Nordin
Pengarah Program
Tautan Hati ’09 ( TAHA )
Kelab Bimbingan Mahasiswa
Universiti Putra Malaysia

Tentatif Program

22 Mac 2009 ( Ahad ) / 25 Rabiulawal 1430H


8.00 – 8.30 pagi Ketibaan ahli-ahli Kelab Bimbingan Mahasiswa / Pendaftaran
8.30 – 9.00 pagi Majlis Perasmian/ Pembukaan
9.00 – 9.40 pagi Slot 1 : “ Tak Kenal Maka Tak Cinta “
9.40 – 10.00 pagi Minum Pagi
10.00 – 11.00 pagi Slot 2 : “ Cergas-cergas Santai “
11.00 – 12.00 tghari Slot 3 : “ Dari Mata Turun Ke Hati “
12.00 – 12.30 tghari Resolusi TAHA
12.30 – 1.00 petang Penyampaian Cenderahati dan Penutup
1.00 – 1.30 petang Makan tengahari dan bersurai


Gambar2 Sahabat sisters KBM =)

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez