Selasa, Mac 24, 2009

I'tikaf.....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 12:58:00 PTG
Pandangan Anda : 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Surah Al-Ikhlas
Katakanlah( Muhammad) "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa [1]
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu [2]
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan [3]
Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia [4]

Hanya kepada Allah SWT sahajalah tempat untuk kita kembali, tempat untuk kita bergantung sepenuhnya dan tempat untuk kita melabuhkan cinta kita... Hanya Dia berhak keatas semua ini kerana sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja yang berKUASA untuk menjadikan dan menghilangkan sesuatu mengikut kehendakNYA...

“Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia..” ( Surah Yassin 36 : 82 )



Mungkin sahabat2 ada tengok cerita IKTIKAF yang disiarkan di TV3 jam 10 malam Sabtu ( 22.11.08 ) bersamaan 26 Zulkaedah 1429H... drama pendek ( 2jam ) yang terselit didalamnya seribu pengertian buat kita...

Siapa pelakonnya? Sejauh mana bakat lakonannya? Bukanlah menjadi tajuk cerita kepada apa yang ana nak kongsikan disini.. tetapi pengajaran dan nilai-nilai Islam yang terselit dalam cerita nih... insyaAllah dengan sedikit penceritaan ini dapat ana kongsi dengan sahabat2.. dalam pada berkongsi ana cuba mengingatkan juga diri yang lemah ini... Allahumma amin....

Serba sedikit ana ceritakan kisah drama ini...
Kisah sebuah keluarga yang dari pandangan luarnya nampak aman dan tiada cacat celanya... si suami (Azahari) adalah golongan korporat dan si isteri pula (Azirah) adalah isteri yang baru dinikahi Azahar setelah kematian isterinya 14 tahun dahulu... dikurniakan 2 anak yang sedang meningkat dewasa.. anak pertama ( Syawal ) dan seorang lagi anak istimewa ( Syafie )....

Segalanya bermula apabila musibah menimpa keluarga ini... Azirah koma akibat terjatuh dari tangga, Syawal membawa lari adiknya Syafie.. Azahari yang tidak tahu apa2, kusut memikirkan apa yang berlaku pada isterinya, siapa yang membwa lari Syafie dan kemana hilangnya Syawal...
Pencarian bermula.... Syawal dan Syafie yang kemalangan akhirnya tersesat didalam hutan dan bertemu dgn Tok Hambali serta pembantunya Bilal....Pelbagai rahsia tersingkap akhirnya.... dikit demi dikit Syawal meluahkan betapa ceteknya ilmu agama dalam dirinya.... Tidak langsung tahu mengaji Al-Quran, Solat hanya dipelajari di sekolah dan ayahnya tidak pernah membimbing... Tok Hambali membantu seday mungkin. Dan perlahan2 Syawal mula mempelajari ilmu agama dengan bantuan Tok Hambali... Syafie, insan istimewa yang sentiasa bersemangat untuk bersolat walaupun dia punya kelemahan fizikal dan mental..

Azahari kusut dan emosinya tidak stabil dek kerana masalah2 yang menimpa... polis ditengking, dituduh tidak menjalankan tugas sebaiknya... namun, lama kelamaan atas kesedaran yang Allah tiup dihatinya.. dia mula menyesali setiap perbuatannya, perbuatan terhadap isterinya, minum arak, berzina dan macam2 lagi.... sekali lagi menurut cerita dalam drama... Tok Hambali datang membantu.. sedikit nasihat pentarbiyyah diri dan seutas tasbih diberi kepada Azahari... Dikit demi sedikit Azahari mula berubah dan mendekatkan diri kepada Allah.. dengan semangat yang baru dia berusaha mencari anak2nya didalam hutan... Allah memberi jalan kepada Azahari untuk bertemu semula dgn anak2nya di rumah Tok Hambali... dan kembalinya Azahari, Syawal dan Syafie ke hospital menjenguk Azirah... Azirah akhirnya sedar dari komanya....._Tamat_

Terkadang kita melihat luaran seseorang itu mungkin tidak mengambarkan apa yang berlaku disebalik diri mereka... pada keluarga mereka, tempat kerja mereka dan sebagainya... seperti cerita ini... Azahari bukanlah calang2 orang.. punya harta.. punya isteri yang cantik dan punya 2 anak... namun, pada hakikatnya didalam berantakan... si suami tidak pernah puas dengan keseronokan bersama rakan2... minum arak, berzina dgn setiausaha... dan macam2 lagi... si isteri walaupun punya suami, tetapi diabaikan hati dan perasaannya... dianggap sebagai kuli... si anak pula memberontak kerana tidak puas hati dengan keputusan si ayah... mangsanya si istimewa yang tidak mengerti apa2... dipukul ditengking... Salah siapa?? Semuanya kerana?? Sama2 kita renungkan....

Dunia hari ini, makanan fizikal adalah tidak mustahil untuk didapati... banyak gerai, stall makanan segera ada disekitar kita... minta sahaja... dengan adanya ‘fulus’ insyaAllah akan dapat.... tapi makanan rohani? Duit tidak dapat membeli makanan rohani dan duit tidak dapat memberi takdir.... ana bersyukur sgt masih diberi peluang untuk menjamah makanan ‘istimewa’ ini... moga Allah tidak menarik nikmat ini... Allahumma amin...

Hmm, bila fikir2 balik bagus juga drama macam ni kan... sekurang2nya memberi ingatan kepada kita... tidak banyak sedikit pun insyaAllah akan menggerakkan hati2 kita nih... tapi sedih sgt... hiburan dan suapan hedonisme makin banyak pula... mcm cendawan tumbuh lepas hujan... nak salahkan siapa? Tak perlu menuding jari... kerana 1 jari kita tunjuk pada org lain, 4 jari yang lain akan menuding pada kita... ye kan...


Seperkara lagi pngajaran yang leh kita dapat dari cerita nih ialah tidak kiralah sebesar mana ujian yang kita terima.. hanya 1 tempat untuk kita kembali, mengadu dan merintih... Allah lah jawapannya... Subhanallah.. Allahuakbar... Ya Allah sungguh besar kuasaMu sehingga tak terjangkau oleh kami insan yang jahil dan kerdil ini....
andai ditimpa musibah... ianya dari Allah...
sebagai ujian kehidupan dan ketaatan kita....
andai kita menganggapp musibah itu sebagai balasan..
ianya juga 1 ujian dari Allah sebagai peringatan bagi kita bahawa kita sudah jauh dariNya....
dan andai kita menganggap kebahagiaan kita itu suatu nikmat...
ianya juga suatu ujian buat kita untuk melihat sejauh mana kesyukuran kita padaNya...
sekali kita lalai ataupun terlalu asyik dgn nikmat itu...
sedar tak sedar mungkin kita dah jauh dariNya...
Allah Maha Pembolak Balik hati2 kita...
semoga Allah meneguhkan iman kita...
Allahumma amin....

ps# Adeh buka sengaja nak posting cerita yang dah lamer.. tp ade reasonnyer.... dah lame siap taip.. sejak dari tarikh diatas.. tapi lupa sgt2 nak upload.. namu masih sesuai insyaAllah nak update kan.... maklumlah di rumah tenet slow tak dapat update.. jd tulis jer... then bila disini bnyk komitmennyer... jd.. ha terlupalah nak upload.. maaf sahabat2.....

0 Celoteh SahabatKu... on "I'tikaf....."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez