Selasa, Mac 17, 2009

Hmm... Kenalah Bersabar..

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 3:31:00 PG
Pandangan Anda : 


Sabar jer k……

Bersabarlah sayang….

Hang sabaq jelah….

Sabo jela yer…..

Sabar??Sabo??Sabaq??

Apa ya maksud 3 perkataan kat atas ni? Adakah sinonim kepada Cik Sabariah, Saboriah mahupun Sabaqiah? ( Adeh ntah papo…. )

Antum mesti punya pelbagai teori dan pendapat bila dengar perkataan “sabar” ni kan… ana rase perkataan nilah acap kali kita sebut2kan dibibir dan dilafazkan lidah kita dalam kehidupan seharian kita…. Sebagaimana kita tahu setiap perkara yang terjadi setiap detik merupakan ujian buat kita… Kerana Allah menciptakan dan mematikan makhluknya dan mereka akan diuji.

Firman Allah SWT :
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.[ Surah Al-Ankabut ayat 2-3 ]

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun [ Surah Al-Mulk ayat 2 ]

Dalam halaqah usrah 2 minggu lepas ana dan sahabat2 bincangkan topik sabar... Ana minta sahabat ana jd Mod untuk usrah kali itu... Sebab secara kebetulannya, 2 3 hari sebelum usrah ana duk baca Majalah i yang kawan ana di UKM tolong belikan.. dan bnyk dalam Majalah tu menyentuh tentang “sabar” dan “hakikat sabar” ...

Sabar itu sendiri merupakan puncak kebahagiaan seseorang hamba. Mengucapkan sabar mudah.. tapi melakukannya amat payah... namun, disebalik kepayahan itulah terbitnya hikmah yang amat meluas kurniaannya dari Allah...

Seperti apabila kita berdoa.. Peringkat mendapat apa yang kita hajati juga mempunyai beberapa tingkat :

1. Doa kita terus dimakbulkan oleh Allah.

2. Doa kita ditangguhkan dahulu dan Allah akan gantikan apa yang kita hajati dengan sesuatu yang lebih baik...

3. Dan yang tertinggi sekali ialah doa kita tidak dimakbulkan disini, tetapi Allah menganugerahkan kita sebaik2 pertolongan ketika di akhirat kelak.. Subhanallah...


Dan sabar juga, menurut Syaikh Muhammad bin Shalih Al ‘Utsaimin rahimahullah berkata,
“Sabar itu terbagi menjadi tiga macam “

1. Bersabar dalam menjalankan ketaatan kepada Allah.

2. Bersabar tidak melakukan hal-hal yang diharamkan Allah.

3. Bersabar dalam menghadapi takdir2 Allah yang dialaminya, berupa pelbagai hal yang menyakitkan dan gangguan yang timbul diluar kekuasaan manusia ataupun disebabkan oleh orang lain ( Syarh Tsalasatul Ushul, hal.24 )

Masa rehat2 santai dirumah Fitrah Baiduri , Dengkil ( umah anak yatim/miskin ) ana perhatikan sume buku2 di rak buku yang tersedia ada.. Kagumnya, bnyk buku ilmiah yang disumbangkan... Ana capai 1 buku.. “ Saat Bersama Mu ( Praktikal Qiamullail ) karya siapa ana tak ingat... selak2 ternampak 1 ayat ni...

“ Berapa ramai manusia yang bangun malam tp mampu dan sabar dalam mengambil wuduk dan bersolat malam...”

Lebih kurang inilah... Masya Allah... Kadang2 kita sendiri tak terfikirkan.. Ambil wuduk dan spend masa beberapa minit je nak bertemu dgn Allah... tp berapa ramai yang mampu dan bersabar dalam menjalankan ketaatan kepada Allah? Tepuk dada tanya iman.... ( peringatan buat ana juga yang kadang2 payah juga nak jihad lawan tido nih )

Itu untuk yang pertama.. yang kedua macam mane pulak? Hmmm, contoh paling mudah mungkin Ghibbah kot.. Haram ke ghibbah?? Hhuhu.. dosa besar dik oi... bila kita ngumpat mcm kita makan daging saudara sendiri... adeh, sanggupnyer kta... tp ramai tak yang mampu sabar dgn perkara2 camni.. memula cakap2 Cuma nak memperingat.. tp tanpa sedar dah terkata lebih2 dan kuar lak topik yang macam2 n kuarlah macam2 fitnah.... Nauzubillah... Kadang2 kita sendiri taknak buat tp rumate duk mengata... kita yang ngah wat keje pasang sekali telinga... pastu dalam hati.. “ Ish3... Dia macam ni rupanya...” Ha... dah bersangka macam2 dah tu.. bila bersangka mesti nak tahu lebih.. bila nak tahu lebih g selidik... bila dah tahu g bagitau yang lain.. ades3... lemahnya iman kita..... (peringatan buat diriku yang lupa juga)

Dan the last one... sabar dalam menghadapi takdir2 Allah... ujianlah maksudnya... Kehilangan barang, kehilangan org tersayang, putus cinta, keluarga sakit dan macam2 lagi... ikut peringkat umur yer... Bayi? Apa ujian mereka? Bnyak.. tp yang dapat ana kate ade sesetengah bayi yang walaupun masih kecil Allah dah uji dengan penyakit ( yang mana adalah )... kanak2..bagi ana yang terlibat dan banyak g jd sukarelawan anak2 yatim dan miskin ni, ana kadang terasa hati direntap... ana kdg2 sedih bila memikirkan masalah dan ujian yang ana hadapi.. tp bila mendekati adik2 ni lebih hebat lg ujian mereka... sejak kecil kehilangan ibu dan ayah... tinggal dgn nenek... tak dapat merasa kasih syg ibu ayah, duduk rumah anak yatim dan kena berdikari... mungkin bukan itu shaja ujian mereka.. ada situasi dimana ada sorang adik ni mak dia mualaf dan ayahnya muslim.. namun yang mnyedihkan ayahnya meninggalkan ibu dia terkontang kanting... menjaganya sendirian... ade sekali tu dia panggil ana..(masa tu dia dah baring atas katil nak tido)

" Akak.. nape ye ayah kita taknak jumpa kita?"

" Hmm... yeke... akak tak dapat nak jawablah syg...."

" Akak tahu tak, kite nak jumpe sgt ayah kita, n kite tak benci ayah kite..."

" Alhamdulillah baguslah.. hmm last sekali adik jumpa ayah bila? "

" Hmm mase umur kita darjah 2... bila kite tanya mak kite dia diam je kak..."

" Hmm, takpelah, insyaAllah nati ada rezeki mak bawa lah adk jumpa ayah k...dah tido.. sok nak qiam.."


Ba'da mengusap kepala adik tu ana berlalu pergi utnuk menidurkan diri... menitik air mata jatuh.. Ya Allah kuatkan semangat ku...Untuk kanak2 ana dah citer, untuk remaja dan diri kita ana pasti ramai yang tahu sendiri apakah ujian2 kita....

Pabila kita sedih, gusar, gelisah dengan ujian2 yang Allah timpakan pada kita.. Pandanglah ke bawah melihat ujian2 yang perlu ditempuh org dibawah kita... Jika masih tak berkesan juga... pandanglah keatas menatap wajah ibu dan ayah kita... betapa besar ujian dan amanah mereka dalam mebesarkan kita... mungkin itu akan lebih membuatkan kita lebih bersyukur....

" Jadilah ibarat garam yang yang diletakkan di dalam sungai yang mngalir.. tak terasa masinnya.. dan jangan jadikan dirimu ibarat garam didalam glas... masinnya kuat terasa...."


ps # peringatan buat diriku yang sering lupa....

0 Celoteh SahabatKu... on "Hmm... Kenalah Bersabar.."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez