Jumaat, Januari 28, 2011

Yang Tertutup Itu Indah....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:41:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...

Yang tertutup itu pasti indah kan...
Bak berlian dan permata yang dijaga rapi dibaluti sutera kasih nan lembut....
Begitu juga bagi kita... Wanita solehah....
Hiasan sebaik2 hiasan di dunia ini......


ps * moga ku mampu kuat untuk mencari kasih maknawi yang hakiki....

Sabtu, Januari 22, 2011

Muslimah Ku Sayang...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:21:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Sesungguhnya mulia seorang wanita itu bukan kerana banyak membuat jasa & terkenal di seluruh dunia, ttp krn sifat lemah lembut & penyayang srta mjaga maruah dirinya & bjasa kpd suami & anak2.....

Juga mulia mereka bukan kerana pintar akal, menghasilkan pelbagai teori dan falsafah serta menjadi perancang & peraturan dunia, tetapi mulia mereka kerana menjadi golongan yang taat dan menyenang dan meredhakan hati suami.....

Berharga mereka bukan kerana rupa cantik dan pandai bersolek, tetapi kerana kecantikan dan keindahan akhlak mereka....

"Diciptakan wanita itu, lembut fitrahnya…
Halus kulitnya, manis tuturnya…
Telus hatinya membisik di jiwa…
Bukanlah wanita itu lemah…
Bukanlah wanita itu sering bertemankan…
Tangis dan sendu….

Tetapi disitulah tersimpan kekuatannya..
Menjadi “izzah” yang paling gah..
Malah lebih gah dari keegoaan seorang lelaki..
Lembut wanita bukanlah lemahnya…
Tapi lembut wanita kerana itu senjatanya…
Wanita yang beriman lebih tinggi martabatnya…
Dan wanita yang soleh itu…
Lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh…

Bukanlah fitnah kiranya ar-Rijaal dan an-Nisa’
Sama-sama mejaga kehormatan mereka…
Al-Haya’ itu wujud dalam diri setiap insan…
Wujudnya ia seiring dengan nafas insani..
Kerana Al-Haya’ itulah pakaian iman setiap wanita…
Indahnya Al-Haya’…tercipta sebagai pembeteng diri…
Leburnya Al-Haya’, runtuhlah imannya…

Diciptakan wanita ibarat sebiji epal…
Epal yang tidak berkualiti…
Mudah dicari…kerana berguguran di tanah…
Tetapi epal yang tak mampu dicapai…
Epal yang berada di puncak..
Susah dipetik,susah digapai..

Diciptakan wanita itu indah budi pekertinya….
Dari rusuk si lelaki…
bukan dari kaki untuk dialasi…
Bukan dari kepala untuk dijunjung…
Tetapi dekat dibahu untuk dilindung..
Dekat juga di hati untuk dikasihi..

Indahnya wanita seindah mutiara kasih..

Ahad, Januari 09, 2011

Putih Yang Suci

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:18:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Sedang menggosok baju tiba-tiba diri ini mengelamun seketika, nanti walimah nak bertemakan putihlah... Emm design baju sendiri.. Ikut kemahuan sendiri... Cukup sekadar besederhana dan tidak terlalu menonjol... Entahlah mungkin kerana prinsip diri, yang memang suka kan kesederhanaan tetapi sedap dipandang dimata lalu kemas dan bersih ^^

Eh! Baru perasan.. 3 pasang dari 4 pasang baju yang digosok semuanya bertanahkan warna putih belaka.. Putih bertakhta bunga coklat, putih merah dan putih pink.. Tersenyum sendirian.. Awal2 lagi ana dah tempah 'mak' untuk jahitkan baju ana andai punya rezeki untuk dinikahkan nanti.. Dari pertunangan (jika ada), pernikahan sampailah majlis kenduri nanti... Bukan apa, sentuhan tangan dari seorang ibu lagi dekat dengan hatikan.. ^^ Ditambah rasa serik melihat walimah makcik yang diadakan tengah tahun 2010 yang lalu... Kurang memuaskan (cerewet banyak) tambah lagi bajunya dari simpanan2 yang pernah dipakai si pengantin2 yang berbeza.. Jimat juga kan bila ibu sendiri yang membantu.. ^^ (duit belanja boleh lah digunakan selepas berumah tangga)

Mengelamun lagi... Sambil tangan tak berhenti menggerakkan iron demi mengemaskan kedutan2 pada baju kurung yang akan dipakai waktu bekerja esok..^^ Lalu terfikirlah pula tentang kad kahwin, banner, bunting, majlisnya serta picisan2 lain walaupun kecil demi persiapan perkahwinan... Aduh! Sudah jauh ana berfikir... ^^ Hik3.. Namun, ianya tak lain sekadar perancangan dalam hati yang mudah2an dapat direalisasikan 1 hari nanti...(aminnn)Overall, diri ini memikirkan untuk melakukan nya sendiri, dengan erti kata lain dengan kemahiran yang Allah kurniakan ini... ^^ Moga2 dapat dijayakan...

Kepuasan insyaAllah dapat dikecapi andai diri kita sendiri yang melakukannya... Tanpa karenah, tanpa gusar memikirkan akan kerisauan apa dan apa yang perlu dilakukan... ^^ namun, tak semua yang dirancang akan sempurna kan ^^ Kita Merancang DIA Jua Menentukan

Sambil mengelamun, terfikir juga.. Jika putih itu suci.. Ianya dptlah di sinonimkan dengan bersih, tanpa ada sebarang kekotoran kan... Putih kerap dikaitkan dgn susah dijaga.. Baju putih sekolah misalnya, kene jaga elok waktu makan, nanti sambal tercalit mengotori... Kereta putih harus kerap dibasuh hingga terkadang 2,3 hari sekali, berhabuk dek debu jalan jelas kelihatan disana sini... Rumah yang putih harus dipilih cat yang rapi, jika tidak belum ada apa2 nah tu dia kulat meninggi diri ^^ Macam2 sinonim boleh dibuat...

Begitu juga dengan seketul daging sbg RAJA dalam diri, HATI!! Sejak azali dikurniakan sebuah hati.. Tika lahir hati itu masih putih lagi (merah sebenarnya) kerana tiada lagi titik hitam menodai.. Hati masih bersih dari dosa.. Indahnya hidup sebagai bayi yang baru dilahirkan.. Hatinya masih gebu dan mantop bersucikan warna putih... " Anak ibarat kain putih, Ibu bapalah yang mencorakkannya samada ia menjadi Yahudi atau Nasrani "..

Andai baju, kereta dan rumah.. Material yang mampu dilihat pun susah dijaga, inikan pula hati yang tak nampak jasadnya, tersimpan semat dalam diri kita.. ^^ Bukan susah untuk susah, dan bukan senang untuk senang...

Andai baju punya clorox utk bisa menbersihkannya, kereta punya snow wash untk membersihkannya, dan rumah punya bahan pengikis utk menanggalkan kesan degill.. Inikan pula hati.. Allah ciptakan sesuatu itu dgn tiada kesia-siaan... Ada ubatnya... Mudah saja...


INGAT ALLAH! HATIKAN TENANG! ( Zikrullah )
INGAT MATI! MENGUATKAN LAGI HATI!

Mudahkan.. Pesanannya tak lain, buat diri ini yang menaip setiap bait kata ni.. Moga diri ini mampu beringat, andai terpandangkan sucinya putih itu, muhasabah betapa keadaannya dengan hati ini.. Lapuk dek calit hitam atau masih punya sekelumit putih... Andai berimpian mahu melihat indahnya ciptaan Illahi dalam persalinan putih, berimpianlah untuk memutihkan hati dengan segala kebaikan.... Allahualam Taala...^^

"Kebersihan Hati Tanggungjawab Kita Bersama..."

Sabtu, Januari 08, 2011

7 Kalimah Untuk Diamalkan (7 Words To Be Practised)

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:03:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Menyebut Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu...
(Says Bismillah when you want to start every single thing you do)

Menyebut Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu...
(Says Alhamdulillah everytime you have finished doing somethings)

Menyebut Astaghfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut...
(Says Astaghfirullah if you slippery said something that unproper)

Menyebut InsyaAllah jika merencana berbuat sesuatu di hari esok...
(Says InsyaAllah if you have planning something to be done by tomorrow)

Menyebut La Haula Wala Kuwwata Illa Billah jika menghadapi sesuatu yang tidak diingini dan tidak disukai...
(Says La Haula Wala Kuwwata Illa Billah if you facing unexpected situation and something you dislike)

Menyebut Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun jika menghadapi dan menerima musibah...
(Says Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun if you are facing and accepting any disaster)

Menyebut La Ilaha Illa Allah Muhamad Rasulullah sepanjang siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya. Amalkan selalu supaya menjadi rutin harian dan kebiasaan...
(Says La Ilaha Illa Allah Muhamad Rasulullah during day and night until not separated from tongue. Practise always so that it will become daily and habit)

4 IBU Yang Utama,,, ^^

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:41:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

Ada 4 dipandang sebagai ibu iaitu...

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKITNYA MAKAN


2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKITNYA BERCAKAP


3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA


4. Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez