Ahad, Januari 09, 2011

Putih Yang Suci

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:18:00 PG
Pandangan Anda : 
Sedang menggosok baju tiba-tiba diri ini mengelamun seketika, nanti walimah nak bertemakan putihlah... Emm design baju sendiri.. Ikut kemahuan sendiri... Cukup sekadar besederhana dan tidak terlalu menonjol... Entahlah mungkin kerana prinsip diri, yang memang suka kan kesederhanaan tetapi sedap dipandang dimata lalu kemas dan bersih ^^

Eh! Baru perasan.. 3 pasang dari 4 pasang baju yang digosok semuanya bertanahkan warna putih belaka.. Putih bertakhta bunga coklat, putih merah dan putih pink.. Tersenyum sendirian.. Awal2 lagi ana dah tempah 'mak' untuk jahitkan baju ana andai punya rezeki untuk dinikahkan nanti.. Dari pertunangan (jika ada), pernikahan sampailah majlis kenduri nanti... Bukan apa, sentuhan tangan dari seorang ibu lagi dekat dengan hatikan.. ^^ Ditambah rasa serik melihat walimah makcik yang diadakan tengah tahun 2010 yang lalu... Kurang memuaskan (cerewet banyak) tambah lagi bajunya dari simpanan2 yang pernah dipakai si pengantin2 yang berbeza.. Jimat juga kan bila ibu sendiri yang membantu.. ^^ (duit belanja boleh lah digunakan selepas berumah tangga)

Mengelamun lagi... Sambil tangan tak berhenti menggerakkan iron demi mengemaskan kedutan2 pada baju kurung yang akan dipakai waktu bekerja esok..^^ Lalu terfikirlah pula tentang kad kahwin, banner, bunting, majlisnya serta picisan2 lain walaupun kecil demi persiapan perkahwinan... Aduh! Sudah jauh ana berfikir... ^^ Hik3.. Namun, ianya tak lain sekadar perancangan dalam hati yang mudah2an dapat direalisasikan 1 hari nanti...(aminnn)Overall, diri ini memikirkan untuk melakukan nya sendiri, dengan erti kata lain dengan kemahiran yang Allah kurniakan ini... ^^ Moga2 dapat dijayakan...

Kepuasan insyaAllah dapat dikecapi andai diri kita sendiri yang melakukannya... Tanpa karenah, tanpa gusar memikirkan akan kerisauan apa dan apa yang perlu dilakukan... ^^ namun, tak semua yang dirancang akan sempurna kan ^^ Kita Merancang DIA Jua Menentukan

Sambil mengelamun, terfikir juga.. Jika putih itu suci.. Ianya dptlah di sinonimkan dengan bersih, tanpa ada sebarang kekotoran kan... Putih kerap dikaitkan dgn susah dijaga.. Baju putih sekolah misalnya, kene jaga elok waktu makan, nanti sambal tercalit mengotori... Kereta putih harus kerap dibasuh hingga terkadang 2,3 hari sekali, berhabuk dek debu jalan jelas kelihatan disana sini... Rumah yang putih harus dipilih cat yang rapi, jika tidak belum ada apa2 nah tu dia kulat meninggi diri ^^ Macam2 sinonim boleh dibuat...

Begitu juga dengan seketul daging sbg RAJA dalam diri, HATI!! Sejak azali dikurniakan sebuah hati.. Tika lahir hati itu masih putih lagi (merah sebenarnya) kerana tiada lagi titik hitam menodai.. Hati masih bersih dari dosa.. Indahnya hidup sebagai bayi yang baru dilahirkan.. Hatinya masih gebu dan mantop bersucikan warna putih... " Anak ibarat kain putih, Ibu bapalah yang mencorakkannya samada ia menjadi Yahudi atau Nasrani "..

Andai baju, kereta dan rumah.. Material yang mampu dilihat pun susah dijaga, inikan pula hati yang tak nampak jasadnya, tersimpan semat dalam diri kita.. ^^ Bukan susah untuk susah, dan bukan senang untuk senang...

Andai baju punya clorox utk bisa menbersihkannya, kereta punya snow wash untk membersihkannya, dan rumah punya bahan pengikis utk menanggalkan kesan degill.. Inikan pula hati.. Allah ciptakan sesuatu itu dgn tiada kesia-siaan... Ada ubatnya... Mudah saja...


INGAT ALLAH! HATIKAN TENANG! ( Zikrullah )
INGAT MATI! MENGUATKAN LAGI HATI!

Mudahkan.. Pesanannya tak lain, buat diri ini yang menaip setiap bait kata ni.. Moga diri ini mampu beringat, andai terpandangkan sucinya putih itu, muhasabah betapa keadaannya dengan hati ini.. Lapuk dek calit hitam atau masih punya sekelumit putih... Andai berimpian mahu melihat indahnya ciptaan Illahi dalam persalinan putih, berimpianlah untuk memutihkan hati dengan segala kebaikan.... Allahualam Taala...^^

"Kebersihan Hati Tanggungjawab Kita Bersama..."

0 Celoteh SahabatKu... on "Putih Yang Suci"

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez