Rabu, Disember 21, 2011

Tangisan....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:10:00 PTG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Hidup ini....

Awalnya bermula dengan TANGISAN...
Dipertengahannya disulami dengan TANGISAN...
& Akhirnya juga diiringi dengan TANGISAN...


Tangisan, kerap disinonimkan dengan kesedihan.. Iya kah? Tidak, dari tangisan itu jugalah suatu kegembiraan dilampirkan.. Dari tangisan itu jualah kesyukuran dipanjatkan.... Hidup ini tak pernah terlepas dek ujian... Mendengar pengisian oleh Us. Pahrol Juoi di IKIM.fm.. Terkadang mampu mengalirkan air mata, betapa kerdilnya diri ini.. Betapa sempitnya diri ini... Melihat dunia bagai akan hidup 100 tahun lagi.. Allahurabbi...

Sedih.. Lumrah, siapa yang tidak pernah bersedih kan? Sedangkan Rasulullah SAW yg begitu maksum pn pernah bersedih.. Bersedih atas pemergian insan2 yang dicintainya... Namun, hebatnya utusan Allah ini tidak terpaut pada kesedihan itu berpanjangan.. Baginda segera mengetepikan sedihnya yang mendalam itu, dan terus melakukan pekerjaan lain yang menuntut amanahnya sebagai Pesuruh Illahi.. Subhanallah.... Hinanya diri ini disisiMu Tuhanku... :'( Menangisi sesuatu yang tidak perlu...

Tanya pada hati... Untuk apakah aku bersedih ini? Allahurabbi...

Jika sedih kerana rindu akan Dia... Berbahagialah....
Namun, jika bersedih kerana perkara duniawi? Segeralah mengesat air matamu....
Dunia... Medan musibah, medan untuk kita makhluk Sang Pencipta di uji & diberi musibah serta nikmat untuk Dia mengira siapakah diantara kita yang baik amalannya...

" Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun, ( Al-Mulk : 1-2 )

Perit, menyakitkan.. Pedih... Semua ada.. Namun, sampai bilakah nak membiarkan diri kita terbuai dek rasa sedih... Membiarkan air mata & tangisan terus mengalir membasahi pipi... Menyesali apa yang telah pergi, menangisi dia yang sudah tidak lagi sudi, kecewa pada apa yang hilang... Berkuatlah.. Bertabahlah.. 

Pintalah kepada Dia.. Allah yang Maha memiliki Kekuasaan & Keagungan... Dia sangat baik... Hargailah iman yang masih bertapak dihati... Pohonlah agar iman itu terus subur, terus teguh & terus terpasak didalam hati.. Bercambah, bertumbuh dan bersubur dalam hati.. Pintalah dijauhkan dari kemaksiatan yang nyata mahupun tersembunyi.. Bersyukurlah kerana Allah masih memberi peluang untuk kita perbaiki diri.. Allah membawa kita jauh dari kemaksiatan & goyahnya iman kita kepadaNya.. Yang nanti mungkin akan menghilangkan kasihNya pada kita....

‎" Apabila kita menjadi insan terpilih untuk berpisah dari kasih-kasih manusia yang kita sayangi, ingatlah bahawa Allah itu benar-benar ingin memberikan satu ganjaran yang hebat untuk hamba-Nya. Dasari hikmah-Nya. Renungi kalimah-Nya. Dia memisahkan adalah tanda untuk menyambungkan. Menyambungkan apa jika ada yang terpisah? Berpisah pun perit. Kehilangan itu amat sakit. Dia memisahkan kita dengan kasih manusia untuk menyambungkan cinta kita dengan-Nya. Itu adalah cinta teragung. The greatest love that we gain...^_^ What we need most..
ALLAH tidak pernah memisahkan sesuatu dari hambaNYA kecuali DIA menggantinya dengan yang lebih baik. Dan ALLAH tidak pernah ingkar janji… lalu kenapa saya harus tidak percaya atas janji ALLAH??..

" Perpisahan itu tidak pernah membuatkan kita mati.Malah, mungkin kita akan mendapat sesuatu yang terbaik buat diri kita sendiri... 

♥ Ya Allah JADIKAN hatiku IKHLAS dan REDHA dalam hadapi KEHIDUPAN hari ini, Ya Allah JADIKAN hatiku SABAR dan USAHA dalam tempuhi KEHIDUPAN ini, Ya Allah JADIKAN hatiku CINTA dan SAYANG pada MU ,RASULMU,AYAH IBUKU,KELUARGAKU serta semua SAHABATKU di ALAM ini,Ya Allah JADIKAN hatiku LEBIH baik dari SEMALAM ♥

Sabtu, November 12, 2011

Muhasabah Bersama...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:36:00 PTG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
‎" Apabila kita menjadi insan terpilih untuk berpisah dari kasih-kasih manusia yang kita sayangi, ingatlah bahawa Allah itu benar-benar ingin memberikan satu ganjaran yang hebat untuk hamba-Nya. Dasari hikmah-Nya. Renungi kalimah-Nya. Dia memisahkan adalah tanda untuk menyambungkan. Menyambungkan apa jika ada yang terpisah? Berpisah pun perit. Kehilangan itu amat sakit. Dia memisahkan kita dengan kasih manusia untuk menyambungkan cinta kita dengan-Nya. Itu adalah cinta teragung. The greatest love that we gain...^_^ What we need most..
ALLAH tidak pernah memisahkan sesuatu dari hambaNYA kecuali DIA menggantinya dengan yang lebih baik. Dan ALLAH tidak pernah ingkar janji… lalu kenapa saya harus tidak percaya atas janji ALLAH??..

" Perpisahan itu tidak pernah membuatkan kita mati.Malah, mungkin kita akan mendapat sesuatu yang terbaik buat diri kita sendiri... "

* MUHASABAH DIRI brsama ya...InsyaALLAH.....ALLAH sentiasa bersama hamba-NYA.....Amin ya ALLAH.........^_^

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

♥ Ya Allah JADIKAN hatiku IKHLAS dan REDHA dalam hadapi KEHIDUPAN hari ini, Ya Allah JADIKAN hatiku SABAR dan USAHA dalam tempuhi KEHIDUPAN ini, Ya Allah JADIKAN hatiku CINTA dan SAYANG pada MU ,RASULMU,AYAH IBUKU,KELUARGAKU serta semua SAHABATKU di ALAM ini,Ya Allah JADIKAN hatiku LEBIH baik dari SEMALAM ♥

Ahad, Julai 24, 2011

Bahagia yang Membahagiakan....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:09:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Mati Itu PASTI.... Dgn siapapun kita bercakap... Dgn siapapun kite berkomunikasi... Dgn siapapun kita bersahabat... Dgn siapapun yg kita sayangi.... Berikan yang terbaik buat mereka.... ^^)v Walaupun dgn sekelumit senyuman & bicara mgkn mampu membuatkan mereka BAHAGIA.... Esok? Lusa? Sebentar lagi? Allah Lebih Mengetahui.. Jika bukan mereka.. Kita orang nya... ^^)

*Tak susah nak jadi baik ni... Habluminallah wa habluminannas....

Khamis, Julai 07, 2011

Untaian Kata Hikmah Untuk Dirasa

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:59:00 PTG
Pandangan Anda : 
2 Celoteh SahabatKu...
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷƸ̵̡Ӝ̵̨̄ƷƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●.ada hikmah dalam setiap ketentuan Tuhan,,supaya timbul rasa kesabaran & kesyukuran✿setiap yang payah itu pasti ada kesenangan✿setiap kesabaran itu pasti ada ganjaran✿jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita✿tiada siapa yang akan dapat menghalang✿namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita✿pasti takkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman✿(◠‿◠)✿

‎.☆٠•●♥٠•●♥Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka. Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga suaminya itu hampir ke neraka.
kalau sayang ayah atau suami, berubahlah, berhijrahlah ke arah lebih baik..✿(◠‿◠)✿

★•.•´¯`•.•★Memang benar,skarang sdh tdk ada wanita sholehah yg setegar Khadijah,selembut Aisyah & seteguh siti Fatimah.krna mereka adlah org2 terpilih oleh Allah & dijanjikan syurga,Namun Insya Allah sekarang masih ada wanita akhir Zaman yg ingin belajar tuk mnjadi wanita yg setegar Khadijah,selembut Aisyah & seteguh siti fatimah dgn mnjadikan mereka sbg tauladan★•.•´¯`•.•★

‎(¨`v´¨)
`• .¸.•´
.¸.• ¸.•´¨)*♥*
(¸.• ´....(¸.•*°Perumpamaan kaum Mukmin di dalam sikap belas kasih, kasih sayang, dan kelemahlembutan mereka adalah seperti satu tubuh; jika salah satu anggota tubuhnya menderita sakit maka seluruh tubuhnya akan ikut mengeluh dengan merasakan demam dan panas."~♥✿.¸¸.•´✿◕

ღღღღKetika wanita menangis, itu bukan bererti dia tidak BERUSAHA menahannya melainkan kerana pertahanannya sudah tak mampu lagi membendung air matanya & ketika wanita itu menangis itu bukan kerana dia ingin dilihat LEMAH melainkan kerana dia sudah tidak sanggup lagi berpura -pura "KUAT"ღღღღ

‎~~~jangan sesali Apa Yang Bukan Milikmu~~~

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Akhirnya angan ini lelah berandai-andai ria. Sungguh semua itu telah hadirkan nelangsa yang begitu menggelora dalam jiwa.

✿ Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya.Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah.Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin. ✿ ܓ

Sabtu, Jun 11, 2011

Rindu.......

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:24:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Seharian menghadap laptop mengemas fail2 yang bersepah dan menyusun mengikut abjad dan kategori menemukan ana dgn bermacam2 memori... Dari memori indah sehingga lah memori yang pahit nak dilupakan.....

Rindu.... 
1 ungkapan buat hati yang sentiasa mengingati sesuatu yang ia sayangi...
Ya, betul... Ana dilanda rindu secara tiba-tiba....


Sewaktu mengemas album2 gambar yang sangatlah banyak dalam laptop ni, ana terjumpa kembali gambar2 diatas... 
Afikah.... BalQis...
Satu persatu memori terimbau kembali....
Rasa sayu... Sedih... Hiba.. dan Gembira hingga tersenyum sendiri pun ada....

Apa khabar agaknya mereka sekarang....
Tentu dah besar dan cantik mereka sekarang....
2, 3 tahun dah cukup untuk membawa perubahan pada seseorg kan..
Tak banyak sedikit pun jadilah... 
Kini, dengan kedua2nya ana lost contact...
Payah nak mencari balik.... Tapi akan mencuba... InsyaAllah...

Afikah...
Perkenalan sewaktu aktiviti sukaneka di Perkampungan Anak Angkat di Mersing...
Masa tu join Leaders di Kolej 12..
Dan berpeluang nak join Prog Anak Angkat...
Masih segar dlm ingatan..
Waktu tu.. Baru nak start main sukaneka...
Ana involve untuk pandu adik2 ni...
Afikah masa tu berumur 5 tahun je rasanya...
Kecil lagi mase tu... Msa berbaris.. Dia menangis2 sebab takut...
Mungkin sebab yg lain besar2 abang2 n akak2... Dia je kecik, so dia menangis tak henti2...
Ana yang kebetulan dekat sgt dgn dia masa tu...
Pujuklah dia.... Pujuk2 pnya pujuk.. Dia 'melekat' dgn ana..
So p mane2 mase sukaneka tu mesti jalan dgn ana..
Tak berenggang... :)
Masa malam kenduri kat balai raya pun si Fikah ni berkepit dgn ana...
Teringat masa sibuk2 bersiap nak makan.. Fikah duduk disebelah ana...
Mata dia kuyu je mase tu... Kesian...
Puas ana pujuk nak hantar dia balik sebab die dah tersengguk2..
Lepas jiran dia pujuk... Akhirnya dia nak pulang...
Ana dgn 'otainye' meminjam motor dr jiran Fikah untuk hntr Fikah pulang...
Dah lah malam gelap plak tu..pakai bju kurung n nk merempit naik motor...
Mase tu dah tak fikir ape.. Just nak hntr Fikah balik...
Laluan ke rumah Fikah mmg gelap..
Tp sebab kami bertiga.. jd tak takut sgt...
Pas hantar Fikah balik.. Ana kembali ke Balai Raya semula.. 
Sempat jugaklah beramah mesra dgn ibu ayah Fikah dirumah... Hehe...
lepas dr prog tu alhamdulillah sempat lg contact dgn Fikah.. Melalui abang dia Fikri...
Tp tak lama lepas tu... HP rosak dan semua no hilang...
Nak dijadikan cerita.. Lost contact sbb ana tak dpt nak cr no abg Fikah lg...
Rindu rasenye... Hmmm ana mampu sampaikan rindu ni melalui doa ana je...
" Fikah... Akak rindu Fikah.... :( "


Rabu, Jun 01, 2011

IniBlogCikHana

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 1:53:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum wbt....


Singgah kejap nak update blog ^^
Tengok tajuk atas... ^^)v ye ni memang blog Cik Hana..
Tapi yang ana maksudkan diatas ialah Blog Baru ana... ^^
Masuk ni ada 4 Blog ana buat.... ( awat banyak sgt.... )



2. Blog bisnes/design (http://ruhulhanadesign.blogspot.com)


3. Blog diari  - persendirian... ^^

4. Blog suke duke sepanjang pengajian master (http://iniblogcikhana.blogspot.com)


Hik3... So boleh lah ziarah menziarahi jika ada masa ye... update nye tak selalu, maaflah...
Moga2 dengan usaha ini dapat ana titipkan tulisan berkaitan diri, isu semasa dan lain2 lagi....
InsyaAllah... (^^)v

Isnin, Mei 30, 2011

Mencari Diri~~

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 4:35:00 PTG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Assalamualaikum Wbt..

Nak menulis... Idea ada... Tp serasa berat jari....
Nak menukil... Idea buntu.... Lg lah tak mampu menulis...
Allahurabbi...
Tulislah walau 1 ayat...
Berkongsilah walau 1 perkataan...


Sabtu, Februari 12, 2011

Menulis... Tulisan... Penulis.....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:21:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

gambar diatas bukan gambar menulis ye...
tapi gambar sedanga 'action' membaca.... hik3...
menghadap laptop sudah selalu...
online juga hampir 24 jam....
tapi 1 tulisan dan penulisan pun tak mampu nak digagahkan diri untuk dicoretkan...
ini pun bukan penulisan.. tapi sekadar luahan semata....

ya... memang online....
tapi tangan sibuk men'edit' itu dan ini....
menyiapkan 'task-task' yang diberi....
baru datang idea nak menulis... diketika itu jugalah datang 'sms' meminta bantuan....
mudahkan urusan orang insyaAllah Allah akan permudahkan urusan mu...

Flyers program...
Banner program.....
Artikel design utk MEOW...
Tak ketinggalan untuk promo Shoppe yang ana buka skarang ni....
Tak lupa juga... 
Tangan ini tidak berhenti mencari sumber2 terkini...
Dalam research... COntoh thesis... Jurnal...
Buat rujukan kajian yang bakal dilakukan...
Assignment... Allahurabbi..
Banyak juga yang perlu dilakukan..
Tapi hakikatnya masih sedikit.....

Walau rindu makin bertaut pada anak2 murid...
Itulah hakikat yang perlu diterima...
Ana bukan lagi guru disitu...
Mahupun pembantu tadbir...
6 bulan berlalu macam air....
Kini fokus harus dipaksikan sepenuhnya pada study....
Ya... Wajib....
Jika tidak.. Dulu lepas penat balik bekerja petang...
malam hanya mampu ditumpukan sedikit sahaj untuk study...
selebihnya.... tempat 'beradu' menjadi saksi..
tubuh lemah ini merehatkan diri... ^^
alhamdulillah.. aturan Allah itu indah....

beberapa bulan sebelum masuk elaun penajaan..
agak puas juga diri ini memikirkan bagaimana nak teruskan kehidupan...
tapi itulah rencana Allah...
berkat jualan dan mengambil tempahan tudung...
sedikit 'income' dapat dijana....
cukuplah untuk makan...
alhamdulillah...... 

hah... menaip bait2 ni pun dah kehilangan idea...
tambah2 lagi kemengantukan sudah merajai diri....
"malam dijadikan untuk berehat dan melapangkan fikiran"
jom rehatkan diri... 
esok kita bangkit lagi!! insyaAllah...

moga esok kita masih mampu melihat sinar cahaya ciptaanNya...
menghirup udara anugerahNya...
dan ber'aksi' diatas jalanNya....
amin.....

Jumaat, Januari 28, 2011

Yang Tertutup Itu Indah....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:41:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...

Yang tertutup itu pasti indah kan...
Bak berlian dan permata yang dijaga rapi dibaluti sutera kasih nan lembut....
Begitu juga bagi kita... Wanita solehah....
Hiasan sebaik2 hiasan di dunia ini......


ps * moga ku mampu kuat untuk mencari kasih maknawi yang hakiki....

Sabtu, Januari 22, 2011

Muslimah Ku Sayang...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 9:21:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Sesungguhnya mulia seorang wanita itu bukan kerana banyak membuat jasa & terkenal di seluruh dunia, ttp krn sifat lemah lembut & penyayang srta mjaga maruah dirinya & bjasa kpd suami & anak2.....

Juga mulia mereka bukan kerana pintar akal, menghasilkan pelbagai teori dan falsafah serta menjadi perancang & peraturan dunia, tetapi mulia mereka kerana menjadi golongan yang taat dan menyenang dan meredhakan hati suami.....

Berharga mereka bukan kerana rupa cantik dan pandai bersolek, tetapi kerana kecantikan dan keindahan akhlak mereka....

"Diciptakan wanita itu, lembut fitrahnya…
Halus kulitnya, manis tuturnya…
Telus hatinya membisik di jiwa…
Bukanlah wanita itu lemah…
Bukanlah wanita itu sering bertemankan…
Tangis dan sendu….

Tetapi disitulah tersimpan kekuatannya..
Menjadi “izzah” yang paling gah..
Malah lebih gah dari keegoaan seorang lelaki..
Lembut wanita bukanlah lemahnya…
Tapi lembut wanita kerana itu senjatanya…
Wanita yang beriman lebih tinggi martabatnya…
Dan wanita yang soleh itu…
Lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh…

Bukanlah fitnah kiranya ar-Rijaal dan an-Nisa’
Sama-sama mejaga kehormatan mereka…
Al-Haya’ itu wujud dalam diri setiap insan…
Wujudnya ia seiring dengan nafas insani..
Kerana Al-Haya’ itulah pakaian iman setiap wanita…
Indahnya Al-Haya’…tercipta sebagai pembeteng diri…
Leburnya Al-Haya’, runtuhlah imannya…

Diciptakan wanita ibarat sebiji epal…
Epal yang tidak berkualiti…
Mudah dicari…kerana berguguran di tanah…
Tetapi epal yang tak mampu dicapai…
Epal yang berada di puncak..
Susah dipetik,susah digapai..

Diciptakan wanita itu indah budi pekertinya….
Dari rusuk si lelaki…
bukan dari kaki untuk dialasi…
Bukan dari kepala untuk dijunjung…
Tetapi dekat dibahu untuk dilindung..
Dekat juga di hati untuk dikasihi..

Indahnya wanita seindah mutiara kasih..

Ahad, Januari 09, 2011

Putih Yang Suci

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:18:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...
Sedang menggosok baju tiba-tiba diri ini mengelamun seketika, nanti walimah nak bertemakan putihlah... Emm design baju sendiri.. Ikut kemahuan sendiri... Cukup sekadar besederhana dan tidak terlalu menonjol... Entahlah mungkin kerana prinsip diri, yang memang suka kan kesederhanaan tetapi sedap dipandang dimata lalu kemas dan bersih ^^

Eh! Baru perasan.. 3 pasang dari 4 pasang baju yang digosok semuanya bertanahkan warna putih belaka.. Putih bertakhta bunga coklat, putih merah dan putih pink.. Tersenyum sendirian.. Awal2 lagi ana dah tempah 'mak' untuk jahitkan baju ana andai punya rezeki untuk dinikahkan nanti.. Dari pertunangan (jika ada), pernikahan sampailah majlis kenduri nanti... Bukan apa, sentuhan tangan dari seorang ibu lagi dekat dengan hatikan.. ^^ Ditambah rasa serik melihat walimah makcik yang diadakan tengah tahun 2010 yang lalu... Kurang memuaskan (cerewet banyak) tambah lagi bajunya dari simpanan2 yang pernah dipakai si pengantin2 yang berbeza.. Jimat juga kan bila ibu sendiri yang membantu.. ^^ (duit belanja boleh lah digunakan selepas berumah tangga)

Mengelamun lagi... Sambil tangan tak berhenti menggerakkan iron demi mengemaskan kedutan2 pada baju kurung yang akan dipakai waktu bekerja esok..^^ Lalu terfikirlah pula tentang kad kahwin, banner, bunting, majlisnya serta picisan2 lain walaupun kecil demi persiapan perkahwinan... Aduh! Sudah jauh ana berfikir... ^^ Hik3.. Namun, ianya tak lain sekadar perancangan dalam hati yang mudah2an dapat direalisasikan 1 hari nanti...(aminnn)Overall, diri ini memikirkan untuk melakukan nya sendiri, dengan erti kata lain dengan kemahiran yang Allah kurniakan ini... ^^ Moga2 dapat dijayakan...

Kepuasan insyaAllah dapat dikecapi andai diri kita sendiri yang melakukannya... Tanpa karenah, tanpa gusar memikirkan akan kerisauan apa dan apa yang perlu dilakukan... ^^ namun, tak semua yang dirancang akan sempurna kan ^^ Kita Merancang DIA Jua Menentukan

Sambil mengelamun, terfikir juga.. Jika putih itu suci.. Ianya dptlah di sinonimkan dengan bersih, tanpa ada sebarang kekotoran kan... Putih kerap dikaitkan dgn susah dijaga.. Baju putih sekolah misalnya, kene jaga elok waktu makan, nanti sambal tercalit mengotori... Kereta putih harus kerap dibasuh hingga terkadang 2,3 hari sekali, berhabuk dek debu jalan jelas kelihatan disana sini... Rumah yang putih harus dipilih cat yang rapi, jika tidak belum ada apa2 nah tu dia kulat meninggi diri ^^ Macam2 sinonim boleh dibuat...

Begitu juga dengan seketul daging sbg RAJA dalam diri, HATI!! Sejak azali dikurniakan sebuah hati.. Tika lahir hati itu masih putih lagi (merah sebenarnya) kerana tiada lagi titik hitam menodai.. Hati masih bersih dari dosa.. Indahnya hidup sebagai bayi yang baru dilahirkan.. Hatinya masih gebu dan mantop bersucikan warna putih... " Anak ibarat kain putih, Ibu bapalah yang mencorakkannya samada ia menjadi Yahudi atau Nasrani "..

Andai baju, kereta dan rumah.. Material yang mampu dilihat pun susah dijaga, inikan pula hati yang tak nampak jasadnya, tersimpan semat dalam diri kita.. ^^ Bukan susah untuk susah, dan bukan senang untuk senang...

Andai baju punya clorox utk bisa menbersihkannya, kereta punya snow wash untk membersihkannya, dan rumah punya bahan pengikis utk menanggalkan kesan degill.. Inikan pula hati.. Allah ciptakan sesuatu itu dgn tiada kesia-siaan... Ada ubatnya... Mudah saja...


INGAT ALLAH! HATIKAN TENANG! ( Zikrullah )
INGAT MATI! MENGUATKAN LAGI HATI!

Mudahkan.. Pesanannya tak lain, buat diri ini yang menaip setiap bait kata ni.. Moga diri ini mampu beringat, andai terpandangkan sucinya putih itu, muhasabah betapa keadaannya dengan hati ini.. Lapuk dek calit hitam atau masih punya sekelumit putih... Andai berimpian mahu melihat indahnya ciptaan Illahi dalam persalinan putih, berimpianlah untuk memutihkan hati dengan segala kebaikan.... Allahualam Taala...^^

"Kebersihan Hati Tanggungjawab Kita Bersama..."

Sabtu, Januari 08, 2011

7 Kalimah Untuk Diamalkan (7 Words To Be Practised)

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:03:00 PG
Pandangan Anda : 
0 Celoteh SahabatKu...

Menyebut Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu...
(Says Bismillah when you want to start every single thing you do)

Menyebut Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu...
(Says Alhamdulillah everytime you have finished doing somethings)

Menyebut Astaghfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut...
(Says Astaghfirullah if you slippery said something that unproper)

Menyebut InsyaAllah jika merencana berbuat sesuatu di hari esok...
(Says InsyaAllah if you have planning something to be done by tomorrow)

Menyebut La Haula Wala Kuwwata Illa Billah jika menghadapi sesuatu yang tidak diingini dan tidak disukai...
(Says La Haula Wala Kuwwata Illa Billah if you facing unexpected situation and something you dislike)

Menyebut Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun jika menghadapi dan menerima musibah...
(Says Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun if you are facing and accepting any disaster)

Menyebut La Ilaha Illa Allah Muhamad Rasulullah sepanjang siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya. Amalkan selalu supaya menjadi rutin harian dan kebiasaan...
(Says La Ilaha Illa Allah Muhamad Rasulullah during day and night until not separated from tongue. Practise always so that it will become daily and habit)

4 IBU Yang Utama,,, ^^

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 7:41:00 PG
Pandangan Anda : 
1 Celoteh SahabatKu...
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

Ada 4 dipandang sebagai ibu iaitu...

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKITNYA MAKAN


2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKITNYA BERCAKAP


3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA


4. Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez