Khamis, Oktober 22, 2009

Hati Dan Rasa....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 2:19:00 PTG
Pandangan Anda : 
Assalamualaikum wbt....

Hati... Bila berkata tentang HATI...
Apa yang terlintas dibenak fikiran anda? Warnanya merah kehitaman...
Letaknya di dalam anggota badan....
Ya, tepat dan padat jawapan tu...
Namun, kaitkan dengan kebergantungan hati dengan diri anda...
Ya, HATI adalah RAJA kepada KERAJAAN tubuh badan...
Tanpa HATI tiada RASA dalam JIWA.....
Ibarat ROBOT yang punya fungsi gerakan tanpa punya peRASAan...


Hidup ini terkadang sukar diduga....
Bila semakin nak berubah semakin hebatlah ujian HATI kita.
Tak percaya? Ana yakin kita semuanya kebanyakannya begini...
Beruntung sebenarnya bila HATI kita diuji...
Dan kita cuba memperbaiki....
Maknanya kita masih ada RASA...
RASA nak mendidik RAJA dalam diri kita, supaya KERAJAANnya tidak lumpuh dan mundur..

Subhanallah... Terkadang rasa tak mampu nak menanggung semuanya...
Bermacam-macam yang menderu menuju dan menguji... Selepas satu, satu datang...
Kerap sajalah pipi ni merasa nikmatnya air mata...Keliru sungguh.. Adakah ana menangis keranaNya atau kerana apa yang ditimpakan??
Ya Allah syukurkan diri ini pada ujianMU....
Huu.. Kerdilnya diri ini nak dibanding dengan orang lain...
Nak menggapai yang tinggi2 tak mampu tapi nak...
Sungguh harapan dalam hati menggunung tinggi..
Namun, sedar diri ini belum ditarbiyah sehebat mana....
Hati ni masih hati yang berpenyakit dan belum telus serta tulus....
Lemah segalanya rasanya... Sedar diri rasanya...
Bukan milik ana apa yang ana mahu...
Bukan untuk ana apa yang ana inginkan....
Peluang itu mungkin bukan untuk ana...
Allah mungkin memberikan ruang di tempat lain untuk itu......
Apa sebenarnya yang ana ngomelkan ni? Berkiasnya.....
Hehe.. ana memang suka berkias...
Nama je pelajar jurusan Matematik...
Bahasanya tunggang langgang.....
Ya, Allah nak menguji...
Berbanggalah kan pabila diuji... Tanda kasih drNya.....


Penyesalan terkadang membelengu diri ini......
Kenapa perlu ana mencari yang lebih baik sedangkan yang berada dihadapan ana adalah hidangan dan persembahan terbaik bagi ana yang Allah anugerahkan...
Lahir rasa kesal kerana tidak bersyukur dengan pemberianNya...
Masih luaskah pintu keampunan buat ana????
Ya Allah, ampunkan dosa insan kerdilmu ini....

Macam dah suntuk je nak bersiap siaga.....
Setiap waktu merasakan begini...
Rasa nak putus asa pun timbul....
Dari buang masa baik berserah terus.....
Oh.. Tidak... Tidak... Mujur ana sempat sedar....
Lebih baik terlambat sedikit drpd tiada langsung kan.....
Allah rahmatNya luas... KasihNya terbentang....
Kenapa perlu meletakkan peluang yang telah diberikan di barisan belakang sekali....
Sepatutnya masa yang diberi nilah digunakan sebaiknya.....

Mampu ke istiqomah ni nak buat itu ini.....
Tak mencuba maka tak tahu.....
Yang sedikit itu lebih baik dr yang banyak...
Jika yang banyak itu tidak mendatangkan apa-apa kebaikan....
Doa pada Dia agar ketetapan hati masih utuh dan kukuh...
InsyaAllah semuanya berjalan lancar sekali....
Ingatkan diri.. Allah akan permudahkan di bahagian lain....


0 Celoteh SahabatKu... on "Hati Dan Rasa...."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez