Rabu, November 11, 2009

Peringatan Buat Insan Yang Lemah Hatinya...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:49:00 PG
Pandangan Anda : 
Assalamualaikum wbt...

Malam ini air mata mengalir tiba-tiba... Entah kenapa..
Cepat2 naskah Al-Quran yang menjadi peneman sejak 3tahun yang lepas ana ambil...
Puas menyelak.. Tak juga jumpa...
Ana buka software Al-Quran digital.. Alhamdulillah teknologi terkadang memudahkan...
Ini ayat yang ana cari....

Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
( Surah An-Nisaa' : Ayat 32 )

Iri hati ?? Penyakit hati yang jika tak dikawal habis rosaklah 'daging' yg menjadi 'raja' kerajaan tubuh kita.. Bila ana hampir iri hati melihat teman2 ana ingatkan diri ana dengan ayat ni... Namun, kita dibolehkan pada 2 perkara...

Pertamanya, pabila seseorang itu punya kemampuan harta dan ia gunakannya kejalan Allah..

Keduanya, pabila seseorang itu punya ilmu dan ia manfaatkan ia dan mengajarkan ilmunya kepada org lain kejalan Allah...

Subhanallah.... Walhamdulillah... Ana memang iri lah dengan orang2 camni... Tapi...

Allah kan Maha Adil.. Dia ingatkan kita dengan janjiNya dan ketetapan Dia..
Bersangka baik dengan Allah... Usaha seseorang itu berlandaskan kemampuannya..
Mungkin ana belum mempu memikulnya jd Allah belum sampaikan waktunya....
Dan mungkin jika ana berpeluang... ia tidak baik untuk diri ana... Ana relatekan dengan ayat kedua yang ana cari... Dibawah ni....

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
( Surah Al-Baqarah : Ayat 216 )

Ana terkadang fikir... 'Kan best kalau'... 'Kalau ana dengan dia ni mesti'... Semua nak catur ikut kehendak sendiri.. Dan rasa bila dicatur macam ni macam tu.. Semua berjalan lancar mcm ape yang dikehendak... Tapinya, Allah dah firmankan dalam ayat diatas...

So, kenapa ana nak catur2 sendiri ni... Astaghfirullah hal adzim...
Ana ngah push diri ana to wake up and be my self....
Ana buat apa yang termampu dulu... Nak mengejar yang belum pasti... Ianya pun belum pasti baik buat ana... Kita berusaha Allah yang menentukan....
Cepat atau lambat perkara tu, bukan HAK kita... Tp hak Dia.... Seperti firman dibawah....

Telah pasti datangnya ketetapan Allah[818] maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan.
( Surah An-Nahl : Ayat 1 )

Allah SWT meliputi seluas-luasnya apa yang ada dilangit dan bumi... Semua hanya milikNya semata... Tiada suatu pun hak kita....Kita ni kan milik Allah....

Ya... baru ana sedar... Kenapa terlintas kat benak ni nak memiliki sesuatu......
Astaghfirullah hal adzim..... Banyak lagi perkara lain yang perlu ana sediakan untuk Dia...
Ana bersyukur... Bila Allah berikan ujian2 yang kdg2 nampaknya macam tak adil...
Tp hati cepat bersangka baik...
Bila barang rosak, barang hilang.... Tengah time exam week.....
Ana fikirkan.. 'Cepatnya Allah gantikan dosaku dengan kafarah.... Amin..'
' Allah dah tegur ni... Kena re-check balik pe dosa ana ni... Istighfar2..'

Ana mampu tersenyum... Ana mampu tak mengalirkan mata...
Bila terlalu happy dan bahagia ana jd semacam pulak...
Macam jauh... jauh....jauh dari Dia.....
Ana sekarang sedang berusaha... Berusaha meminta hati ana semula...
Sebab... hati ana tak berada dalam hati ana...
Pada manusia sekarang ni....

Ya Allah... Pintaku padaMu... Kurniakan hati jernih baru padaku....
Agar dapat ku isikan ia hanya dengan relung kasihMu...
Cukupkan ku hanya denganMu....



0 Celoteh SahabatKu... on "Peringatan Buat Insan Yang Lemah Hatinya..."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez