Rabu, Jun 10, 2009

Hidup Ini Penuh Ujian Kan....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 5:39:00 PG
Pandangan Anda : 
Bagaimana imanmu tika ini?
Hidup ni memang penuh dengan ujian serta mehnah kan....
1 Jun 09 hingga 4 Jun 09 ana berada di Dengkil, Selangor untuk berprogram bersama anak2 Taman Desaria dan Anak2 Umah Anak Yatim Dengkil serta bersama adik bongsu kesayangan ana...
Program motivasi dengan kerjasama ABIM....
Alhamdulillah program selama 3 hari yang berlangsung lancar dan licin...
Macam2 yang ana dapat...
Penat pun dapat... hehehe... tp itu perkara biaselah....
Terima kasih sesangat kepada Akhi Syuk, Akhi Fuad...
Adik2 ana.. Faris, Rauf, Syira n Fathiah yang banyak membantu dalam melancarkan program ni...



2 Jun 09 program Kem Remaja Islam 2 ( KERIS 2 ) berakhir...
3 Jun 09 ana tak balik lagi sebab ada hal2 yang perlu disetelkan...
Petang pas zohor ana gerak ke Bangi untuk hntar van dan terus ke KKR untuk melawat adik2 yang dah sangat2 lama ana tak jumpe...
Sedikit kesedihan dan rase terkilan terbit ketika melawat mereka...
Kerana apa? Biarlah ia... Allah mungkin dah sediakan 1 hikmah tersembunyi...
Ape2pun adik2ku di KKR...
Miza, Jannati, Shahira, Jiha, Intan, Zulaikha, Tiqah, Nonoi, Dayah, Balqis..
Syahida, Saadiah, Nurul, Faizal, Luqman, Najib, Irfan, Syafiq dan len2...
Kak Ana sayang kat korang sume....
Balik dari KKR, hajat di hati nak membeli tiket balik Batu Pahat di Petronas Serdang...
Sekali bila pergi , kaunter tiket ditutup untuk sementara waktu atas sebab2 tertentu....
Adesss.. cemane yer.... esok cadang nak balik pagi...
Cuba gak tanya kot2 ade stesen lain yang ade jual tiket...
Emmm, paling ada pun kat Cheras.. tapi nak p sane t susahkan org len lak....
Dalam hati bertawakal jer... moga2 esok di Seremban ada tiket pagi...
Cumenye kena gerak awal dari Dengkil...
Dalam perjalanan balik sesuatu telah berlaku di Dengkil...
Bagaimana perasaan ana tika itu hanya Allah je tahu.....
Alhamdulillah semua yang berlaku selesai akhirnya pada malam hari...
Ia betul2 menjadi detik sejarah dalam hidup ana untuk tika ini.....

4 Jun 09 seawal jam 7 pagi , ana dan adik, Amira bersiap untuk bergerak bersama Akhi Syuk yang akan menghantar kami ke Terminal 1 Seremban..
Kebetulan Akhi Syuk nak balik ke rumahnya di Jempol bagi menghantar hantaran untuk majlis nikahnya nanti, jadi ana dan adik menumpang sekaki lah....
Sesampainya di Terminal 1 ana tak buang masa untuk ke kaunter bas membeli tiket...
Alhamdulillah, syukur sangat masa tu bas akan gerak jam 10.30am...
Ana dan adik letak beg kat kaunter sebab nak g jalan2 cari sarapan
sementara menunggu ketibaan bas...
Rupanya Terminal 1 tak bukak lg....
Pusing punya pusing ana dengan adik pun makan sandwic je...
Jam 10.00 am ana dengan adik tunggu di Platform 30 n 31...
Tunggu punye tunggu sampai 10.40am...
Ana jadi pelik.. ana minta adik tunggu sekejap kat kerusi yang kami duduk...
Kerisauan yang amat nak biar adik sorang2...
Puas pesan kat adik supaya hati2 n ana akan g kejap je...
Ana berlari ke kaunter...
Lantaklah org tengok... dahler pakai baju kurung pastu tdung labuh...
Taklah laju mane lari.. cume jalan pantas....
Ya Allah!!! Bila tanya kat kaunter rupanya ana tunggu di Platform yang salah...
Tp tulah masa beli tiket td.. ada pakcik yang tunggu diluar kaunter tu cakap tgu di platform 30 n 31...
Then akak di kaunter lak tak cakap ape2....
Masa tanya kali kedua tulah akak tu cakap bas dah lame pegi....
Menitik air mata jatuh...

Cepat2 ana ke tempat adik....
Ana cakap dengan adik tiket terlepas dan ana ajak adik beli tiket lain....
Barang ana tinggalkan... antara barang dan adik... adik lg penting....
Nak tak nak... ana beli tiket ke Ayer Itam... Jam 12.30...
Nak ke Batu Pahat jam 2.30ptg baru ada....
Harga tiket 2 kali ganda.... tp biarlah.... janji sampai awal di Batu Pahat...
Ana tak sanggup biar adik kepenatan menunggu..
Biarlah mahal sikit... duit boleh dicari....
Sementara menunggu bas... ana bawa adik ke kedai buku Popular...
Ana suruh adik pilih je buku mana yang dia nak...
Alhamdulillah adi tak banyak meragam... Dia faham dan tak merungut....
Jam 12.00tghr bus sampai... rupanya tu bas ke Larkin...
Dan kami menumpang sahaja... tumpang pun tumpanglah...
Duk belakang sekali pasti perit... seat tak dapat diturunkan.. sudahnya sakit badan tidur....
Paling kesian kat adik lah.... “ Sabar ye dik.. Kesian kamu kena ikut akak hadapi ujian ni.”
Alhamdulillah, jam 3.30 ptg kami sampai kat Stesen Minyak Caltex simpang Ayer Itam...
Disitu kami menunggu ketibaan mak n abah...
Sambil menunggu banyak yang ana bualkan dengan adik...
Kagum ana... Umur adik 10 tahun tp banyak yang dia faham...
Malah dia kata jika ada prog macam ni lagi dia nak ikut ana... Sebak....
4.00 ptg kami selamat sampai dirumah...

Akhirul kalam.... Allah punya byk cara untuk membantu hambanya...
Pe hikmah yang ana nampak dari ujian2 yang Allah beri ni...
Hubungan adik dengan ana makin3 rapat....
Sayang sangat ana pada dia... Dia juga begitu harapnya....
Tiap detik ana berdoa dalam hati moga dia jadi anak yang baik untuk mak n abah, adik yang baik untuk ana dan abgnya serta akaknya... serta insan solehah untuk Islam...
Begitu juga adik2 ana yang lain.....

0 Celoteh SahabatKu... on "Hidup Ini Penuh Ujian Kan...."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez