Jumaat, Julai 17, 2009

Jangan Rase Letih....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:44:00 PG
Pandangan Anda : 
Bila masuk U... Perkare pertama yang ana fikir... Matlamat ana nak belajar.....
bila start je hari pengursan... ana mula terfikir... emmmm, macam mane nak cari kawan ye? U ni macam mane ye? Dapat tak ana kekalkandan kuatkan hati ana?
Rindunya kat sahabat2 kat matrik..... sekurang2nya ada yang mengingatkan dan menegur pabila silap....

Tak ingat lak berapa kali ana menangis disebabkan asyik memikirkan hal2 ini...
almaklumlah... sejak sekolah rendah berada disamping keluarga dan tak pernah hidup dalam asrama....
tp itu bukan alasan munasabah sebenarnye....
ana selalu ke Kem2 untuk menimba pengalaman dan belajar berdikari....
di matrik sendiri ana dah belajar bagaimana harus berdikari...

tapi.....
berbeza di U....ntah kenapa....
jika di matrik ana sudah ditetapkan Mentor Mentee.... jadi dah kenal kawan2... dah kenal ayah angkat....
di matrik juga ada praktikum@kelas... jadi ana ada kawan sekelas....
di U ada juga.... cuma bezanya kelasnya besar dan luas.....
kadang2 sampai habis sem pun tak kenal lg kawan2... hehe....

hmmmmm... tp bukan itu sebenarnya yang ana nak cakap....
bermula hidup disinilah ana rasakan banyak yang ana belajar.....
bagaimana jika dulu ana seorang insan yang sentiasa memerlukan rakan disisi menemani nak kemana sahaja.... tp kini ana dapat belajar bagaimana untuk berjalan sendiri...
nampak kecil kan pencapaian ni??
bg org len mungkin ye... tp tidak bg ana...
bila sendirian ni yang dapat ana rasakan ialah....
ana punya lebih masa untuk berfikir3 dan berfikir...

tentang diri...
tentang sekitar...
tentang ragam manusia....
tentang karenah org itu dan ini....
tentang ketahanan diri bagaimana diuji bila diminta kesana kemari...
tentang macam2lah....(tak cukup page ni kalu ana nak senarai hehe...)
dan paling utama tentang hubungan ana dengan Allah.....

kenapa ya?
bila sendiri ni kita biasenye mengelamunkan....
takkan nak berbual sendiri....?? lain dah tu...
jadi kite bermonologlah dengan hati kita....
" Hmm, apa yang aku dah lakukan ye dr pg td??"
" Ya Allah.. td pagi bngun lambat sket... subuh dinasour..."
" Semalam aku dh guris hati sipulan lah... ish berdosanye..."
" Ya Allah berikan aku semangat untuk aku tempuh hidup ini..."
" Ya Allah sabarkan aku..."

etc.....etc..... etc.........
banyak lagi monolog2 yang bermain dalam hati kita kan.....
ana sendiri tak terkecuali....
mana taknya kadang2 sampai dalam bus pun ana akan pilih port paling belakang...
sebab? ana suka melihat gelagat org..... bukan nak watpe....
bukan nak memandang rendah atau ape.... cume menilik balik dgn kerendahan diri ini....kadang2 menitik gak airmata ana.... yelah bila kot2 teringat ana kdg terlepas membuat kesilapan....
Moga Allah mengampunkan.....

Hm.... Tajuk ana JANGAN RASA LETIH kan....
tp dah sampai point ke dengan apa yang ana ceritakan ni?
maksud ana disini.....

jangan rasa letih untuk menangis....
menangis disini bermaksud kita menyesali dan mengingat kembali dosa2 kita sebagai pedoman untuk kite perbaiki diri.....

jangan rasa letih untuk perbaiki diri....
kadang2 sedang dalam usaha ke arah tu... kita lalai akan syariat Allah... bila ditegur secara hikmah mahupun tidak... jgn sesekali rasa letih dan kecewa.... Allah sedang berbicara mengingatkan kita hakikatnya....(renungan buat ana)

jangan rasa letih untuk sentiasa membantu shbt...
kadang2 kwn2 kita memerlukan bantuan kite... kita penuhi dan kdg2 kita merasa kita tiada masa untuk kita kerana membantu kawan td.... jgn rase letih... Allah akan permudahkan jalan kita jika kita memudahkan jalan orang lain...
Suatu ketika ana yang baru shj balik dr urusan perlu keluar semula untuk membantu shbt mengantar suratnye ke BHEP... ketika itu ntah kenapa dgn kuasa Allah air mata ana meleleh kerana menahan diri ana untuk jgn merasa letih...

jangan rasa letih untuk diri sendiri....
dalam banyak2 perkara diri kita amat penting... dahulukan diri anda dahulu...bahagikan keperluan dan kepentingan yang perlu dilakukan dengan kepentingan kepada orang lain....
Ana masih mencari jalan terbaik untuk ini... semoga Allah sentiasa memberi petunjuk dan kekuatan untuk ana.....

dan paling utama....

jangan rasa letih untuk mengadu pada DIa....
Dia tak pernah rase letih mendengar rintihan setiap dari hambanya yang sekian ramai.... Dia tak akan menutup pintu taubat kecuali roh sampai ke khalkum dan kiamat sudah sampai.. untuk hambanya memohon keampunan....
jangan letih untuk berdoa.. bukan di akhir solat/sujud shaja.. tp setiap ketika.. mengadulah kepadaNya.... setiap masa mintalah ampun padaNya....
Dia pasti menerima dengan terbuka.....
Dia adalah ALLAH!!!

ps**
- tulis entri ni untuk bagi semangat dalam diri sendiri....
- tulis entri ni untuk luah apa yang terpendam....
- tulis entri ni untuk belajar, belajar dan belajar.....
- renungan buat Nor Farhana Nordin.... wallahualam.....

0 Celoteh SahabatKu... on "Jangan Rase Letih...."

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez