Rabu, September 16, 2009

Masih Ada Yang Sayang ^^,

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 10:29:00 PG
Pandangan Anda : 
Assalamualaikum wbt....
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang....


Masih Ada Yang Sayang.....
Ye... Masih Ada Yang Sayang Kita...
Cuma kita je tak tahu... Siapa? Tak lain... Allah... Khaliq kita......
Saat kita gembira... Saat kita marah.... Saat kita alpa....
Allah tetap sabar dengan kita hambanya kan....
Allah Maha Besar .. Bayangkan bahawa Allah mampu sahaja nak berbuat apa pada kita yang memang milik mutlakNya.....



Subhanallah... Mungkin jika Allah ingin hancurkan kita.. Dan-dan tu kita musnah menjadi abu....
Nauzubillah... Namun, Allah SWT sudah ternyata Maha Pengasih dan Penyayang...
Maha Pengampun dan Maha Mendengar....
Setiap rintihan kita... Allah dengar...
Setiap permintaan kita... Allah kabulkan sesuai dengan keperluan kita....

Bila kita sendiri, sudah tentu kita pernah merasa gelisah dan gundah gulana bukan...
Perasaan itulah yang paling2 membuatkan kita tidak selesa....
Jika kita gelisah sudah pasti kita mencari ketenangan bukan...
Mencari sinar yang mendamaikan jiwa kita bukan......

" Dengan mengingati Allah, hati kan tenang..."
Lihat... Sesuai dengan kata-kata ini...
Secara fitrahnya bila kita menangis... Bila kita sedih kita teringat pada ibu kita bukan?
Ana mengatakannya kerana ana sendiri mengalaminya....
Masakan tidak...Selama 9 bulan 10 hari kita berkongsi salur darah yang sama dengan ibu kita...
Semuanya kita pinjam dan kongsi dengan ibu...
Itulah yang menyebabkan hati kita secara fitrahnya rapat dengan ibu kita....
Namun, sebenarnya yang paling dekat ialah Allah...
Kasih Allah lebih luas dari ibu kita....
Sebab itulah " Dengan mengingati Allah hatikan tenang....."
Ini kerana kita kembali kepada Yang Menciptakan kita....
Bukankah Allah itu lebih tahu apa yang kita perlu?

Alhamdulillah... Ukhwah kerana Allah...
Tadi ( 11.15pm ) ana dengan adik2 kesayangan ( Tiqah, Saba dan Amal ) bertemu...
Macam2 usaha yang kami aturkan untuk bertemu...
Bermula dari nak berjumpa pada Isnin lalu...
Dibawa kepada Rabu.. Tak sempat nak berbuka bersama, atas kekangan masing2...
Alhamdulillah.. Walaupun agak lambat... Namun kami akhirnya bertemu jua....
Rindu sokmo kat depa ni... Nakai bebenor....
Topik perbualan lebih kepada santai dan sekadar pertemuan untuk melepaskan rindu..
Sambil2 kami bermaafan sempena raya yang hampir tiba nanti....
Subhanallah... Entah angin apa yang ana rasa pada malam 27 Ramadhan ni...
Ditiup bayu tenang... Aman damai tersangat....
Walaupun di siangnya hati ana dirundung gelisah dan suram...
MasyaAllah Allah sahajalah yang tahu bagaimana rasanya....
Puas ana berusaha... Mendengar lagu motivasi.. Membaca buku motivasi...
Sedikit sebanyak mengubat hati yang gelisah...
Sekali lagi " Dengan mengingati Allah, hatikan tenang...."

Bukan mudah...
Syukur alhamdulillah hati ana masih merasa untuk mencari solusi kepada masalah ana...
Jika hati ini tidak merasa apa-apa? Nauzubillah...
Pasti hati ini sudah tepu dengan titik-titik hitam dosa...
Hingga dihijabkan dari mendapat kesedaran....
Namun, pertemuan tadi sememangnya tiupan semangat paling kuat dalam hati ana...
Tenang sangat... Alhamdulillah Ya Allah.....

Buat adik-adikku...
Sedikit bingkisan buat kalian....

Sebuah pertemuan kita awali dengan senyuman....
Sebuah ikatan kita sulami dengan benang ukhwah....
Sebuah persahabatan kita paksikan kerana Allah....
Sebuah perkongsian kita halusi dari hati yang qanaah.....

Detik bersama kalian membenih ceria dalam hati ini....
Detik bersama kalian melerai jeruk rasa hati ini...
Detik bersama kalian merungkai gelisah hati ini....
Detik bersama kalian membawa senyuman ketenangan hati ini....

Beza kita cuma pada umurnya...
Namun, atas tautan kasih diri ini bersyukur di pertemu kalian...
Mungkin diri ini merasa terlambat menyedarinya...
Namun, bagi caturan Allah segalanya mungkin....
Terasa penuh hati ini dengan limpahan kasih abadi...
Terasa damai dengan pujukan dan semangat dari bingkis hati....

Tiada kata mampu diucapkan...
Tiada bicara mampu diungkaikan....
Hanya doa ikhlas sebagai hadiah selamanya....

Ya Allah....
Mereka ini buah hatiku....
Mereka ini jantung hatku.....
Mereka ini penguat semangatku.....
PadaMu Ya Allah....
Ku bingkiskan sekalung doa pengiring....
Jagalah mereka jika tiadanya diriku ini nanti......
Lindungi mereka dikala diri ini teralpa seketika....
Payungi mereka dengan rahmatMu Ya Allah.....
Sungguh diri ini terlalu kasihkan mereka.....
Biarpun sekejap kami bersama Ya Allah....
Atas rahmatMu, ku rasakan mereka nyawaku....
Jagalah mereka Ya Allah...
Didiklah mereka Ya Allah....
Permudahkan urusan mereka Ya Allah....
Dan lindungi mereka dari lembah kesesatan Ya Allah...

Amin~~ Ya Rabbal Alamin~~

Buat adik-adik yang Kak Ana sangat2 sayang.....
* 'Atiqah Syairah

* Siti Sabariah
* Amalina
* Hafsah ( Cha )
* Rauf
* Faris
* Fakhrurrazi
( ps* adik2 di UPM... )
* Maaf pada adik2 yang tak tersebut nama... Kak Ana sayang kalian....

3 Celoteh SahabatKu... on "Masih Ada Yang Sayang ^^,"

[Ana] Farhana.... on Rabu, 16 September, 2009 berkata...

setiap minggu pun ok gak selalu wat "date" macam ni kan...
transport takde masalah.. hehe...
kita santai di tepian tasik....
sambil menilik menu untuk order minuman...
heeee...
jangan marah akak ye amal...
gurau manja.... ;))

Amalina Ismail on Rabu, 16 September, 2009 berkata...

xpe...
bak kate saba..air lg sedap...hehe
pengajarannya...
dalam membuat pilihan, jgn terburu-buru...
kaji sebaiknya...biarpun ia urusan y remeh, apatah lg jika besar...
igt kisah imam syafie(x salah) y dtanya anak muridnya ketika menunggang unta, berapakah kaki unta...beliau turun dahulu dari unta, mengira kaki unta, barulah menjawab persoalan muridnya itu..=)
Terharu dgn bingkisan ni...emm, rsenya inilah nikmat cinta kerana Allah...=)

Amalina Ismail on Rabu, 16 September, 2009 berkata...

hehe...xpe..saba kte air lg sedap...^_^
emm..ad pengajaran sbnrnya kt cni...walaupun kecil tp kte prlu cri hikmah y ingin ALLAH bri...
dlm hdp ini, ble berdepan pilihan jgn terburu-buru dlm mmbuat keputusan tetap prlu dikaji dgn semasak-masaknya-trigt kisah imam syafie(xsalah) y ditanya muridnya ketika menunggang unta, berapa kaki unta tersebut, imam syafie telah turun dahulu dri unta, kira kaki unta satu persatu, baru lah menjawab persoalan muridnya-urusan y remeh juga kdg2 kte perlu perhatikan betul2, apatah lg jika ia isu besar...=)
terharu lah dengan bingkisan ini...=)
mungkin inilah nikmat CINTA KERANA ALLAH...

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez