Selasa, Januari 10, 2012

Allah Punya Rencana Yang Pasti....

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 4:08:00 PG
Pandangan Anda : 

Assalamualaikum wbt...




Alhamdulillah, Allah masih memberi kesempatan & keizinan kepada diri ini & jari ini untuk terus menari-nari membaitkan sedikit coretan. Buat tatapan & renungan diri sendiri. Diri yang empunya iman yang lemah & goyah ini harus diperingati selalu. Dari bisikan peringatan sahabat-sahabat tercinta sehingga ke metod memperingati diri menggunakan wadah berbicara sendiri. Sungguh! Lama diri ini merasakan bahawa jari jemari semakin keras, tak setangkas dahulu dalam menulis coretan bahas buat mengingati diri. Bukan mengadu! Bukan merayu! Bukan tunjuk ayu! Ataupun mencari-cari ruang untuk buat buku! Tidak sama sekali..... :')

Allah...  Terima kasih, ucap syukurku padaMu kerana memberi peluang buat diri ini untuk berbicara sendiri. Bak diari. Bait-bait yang tertulis ini hanyalah tak lain buat renungan diri. Memuntahkan luahan rasa yang terasa binasa.. :')

Allah SWT, Tuan Pemilik Hati... 
Punya rencana yang pasti.. 
Yang Maha Mengetahui, 
Yang Maha Bijaksana..

Bukan mengadu mahupun mengeluh, namun saat-saat dihadapi akhir-akhir ini benar-benar menguji iman. Iman di hati. Iman di lisan. Iman pada diri. Benar-benarkah diri ku ini melunaskan amanah sebagai muslimah? Sungguh! Dunia dirasakan gelap, tiada cahaya, sempit, sesak, melesukan & meletihkan. Saat tangisan mengalir meminta-minta belas kasihan teman-teman, ada yang datang ada yang pergi. Saat itu merasakan betapa tidak adilnya dunia. Betapa kejam & menyeksakan hidup ini. Letih! Lesu! Kecewa! Putus asa!

Allah SWT, Tuan Pemilik Hati... 
Punya rencana yang pasti.. 
Yang Maha Mengetahui, 
Yang Maha Bijaksana..

Bila lesu datang bertandang. Bila gelisah & resah datang menyinggah. Bila tangisan bak tiada perhentian. Manusia yang selalu alpa & penting kan diri ini barulah mahu kembali menjengah sejadah sujud padaNya demi mencari sebuah sinar. Allah :'( Sungguh hina diri ini... Sungguh sombong hambaMu ini... Sungguh takbur hambaMu ini. Bersujud menyembah kala perlu. Ampunkan daku wahai Pemilik Cinta Hakiki...

Allah SWT, Tuan Pemilik Hati... 
Punya rencana yang pasti.. 
Yang Maha Mengetahui, 
Yang Maha Bijaksana..

Sabar! Ungkapan yang mudah dibicara tapi payah untuk dirasa. Benar! Inilah hakikat hidup. Ujian buat hamba bergelar manusia. Siapa mahu 'menang' belajarlah untuk berSABAR. Siapa mahu 'kecundang' berserahlah untuk REBAH. Terlalu banyak nikmat tersedia. Hingga bibir tak mampu mengukir kata-kata "Nikmat apakah lagi yang ingin engkau dustakan?". Allah Yang Maha Memberi, tidak pernah sekali meminta kembali nikmat yang Dia telah sediakan. Tapi manusia? Seringkali meminta-minta kembali apa yang telah Allah SWT ambil dari kita. Sungguh! Tertampar diri ini. Sering begitu. 

Allah SWT, Tuan Pemilik Hati... 
Punya rencana yang pasti.. 
Yang Maha Mengetahui, 
Yang Maha Bijaksana..

Masa berlalu & terus berlalu. Semakin jauh & jauh meninggalkan masa lalu yang sudah pun menjadi sejarah. Kini yang menanti adalah hari ini. Esok belum pasti. Allah SWT sentiasa menyayangi hamba-hambaNya. Itu yang daku pasti. Tidak pernah Dia menzalimi hambaNya. Malah hamba-hambaNya yang sering berbuat zalim pada diri sendiri. Ya, termasuk diriku. Sebal rasa hati ini bila teringat-ingat bahawa diri ini pernah merasa betapa sempitnya dunia. Betapa mendukacitakan kehidupan ini. Moga Allah jua yang mengampunkan. 

Allah SWT, Tuan Pemilik Hati... 
Punya rencana yang pasti.. 
Yang Maha Mengetahui, 
Yang Maha Bijaksana..

Wahai hati yang rapuh. Wahai iman yang lemah. Bersaksilah bahawa Tiada Tuhan Disembah Melainkan Allah & Bersaksilah Bahawa Nabi Muhammad Itu Pesuruh Allah. Pada siapa lagi kita harus kembali jika bukan pada Al-Quran & As-Sunnah. Kalam mukjizat dari Allah & contoh ikutan Rasulullah. Wahai hati yang sedang mengingati mati. Berdoalah agar Allah merahmati. Bermunajatlah agar Allah memberi hidayah. Bersujudlah agar Allah memberi jalan taufiq. Kerana sesungguhnya pada setiap musibah itu ada hikmah. Pada setiap kesulitan itu pasti ada kemudahan. & Pada setiap masalah itu pasti ada penyelesaian. Kerana telah dijanjikan Allah bahawa RENCANA-NYA ITU PASTI!

"....Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. 
Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(Surah At-TalaQ : 2-3)

" Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik. "
(Surah Al-Ma'arij : 5)


1 Celoteh SahabatKu... on "Allah Punya Rencana Yang Pasti...."

zinnirah humaira on Rabu, 02 Januari, 2013 berkata...

Alhamdulillah jazakillahu khairan kathira :)

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez