Isnin, Januari 19, 2009

Bagaimana Harus Kuhadapi...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 6:47:00 PG
Pandangan Anda : 

Assalamualaikum wbt...

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah dah masuk minggu keempat dah memulakan pembelajaran kat UPM ni untuk Semester ke-4 tahun ke-2...
Pejam celik pejam celik dah hampir 2 tahun kat sini.. masa terus berlalu tanpa berhenti dan menunggu.. bak kata " Masa ibarat pedang yang tajam, jika kita tidak menghunusnya, ia akan menghunus dan membunuh kita "

Sepanjang cuti semester ana puas berfikir strategi dan planning sepanjang semester 4 ni.. nak buat itu nak buat ini... Namun, diatas setiap usaha dan perancangan, hanya Allah yang berhak menentukan hasilnya.. baik atau buruk hasilnya ia adalah hadiah berharga dari Allah...

Semester ni alhamdulillah ana mampu mengurangkan taklifan yang ana pegang pada semester lepas... dari 3 jawatan ( Timb Pres, S/u dan Bendahari ) kini menjadi 2... Namun, ia tak semudah ana sangka... Title dah berkurang tp amanahnya semakin membesar.... Ana insyaAllah memegang taklifan S/U Kelab Bimbingan Mahasiswa ( PKPIM-UPM ) dan lagi 1 ialah Majlis Tertinggi Mahasiswa Sektor Kerohanian Kolej 12 ( InsyaAllah ).....

Subhanallah... hanya Allah yang tahu apa yang bermain dalam hati dan minda ana... Paling ana takuti ialah FITNAH.... kenapa? Yelah, fitnah ni boleh datang dari pelbagai arah... fitnah dari segi akademik, fitnah dari tanggapan rakan2, fitnah dari segi 'Suka Jawatan' dan macam2 lagi....

Ana mampu meminta dan memohon dari Allah agar dijauhkan dari semua perkara tersebut... Hanya Dia tempat untuk ana mengadu kasih... tiada yang lain....

Akademik..... MasyaAllah.. semester ni agak berat subjek2 yang dibawa... Namun , disitulah diuji setakat mana kemampuan ana... Mampukah ana yang memegang beberapa jawatan ini me'maintain'kan rsult ana... Takut sangat orang kata " Tulah bz sana sini tapi belajar macam hampeh "...

Ya Allah, jauhkan fitnah ini dariku...

Setakat ini yang ana fikir ana tak leh jd macam org lain.. maksud ana disini dari segi pengurusan masa ana... ana kena lebih pandai atur dan gunakan masa ana sebaiknya... jika orang sempat balik bilik bila ada gap 2 0r 1 jam... ana rase tak mampu... lebih baik ana spend time yang ada dgn duduk dimana2 dan wat apa yang patut dan mampu.....

Susah juga nak mujahadah bila kita bizi nih... yelah amanah kita pikul len macam org len... jadi memang selalunya ana keseorangan lah... bukan taknak berteman.. tapi ana lebih selesa seorang... nak berkejar kesana kemari pun tak perlu risau.. cuma terkadang tu terasa sangat sendirian.. subhanallah... tak sepatutnya ana rasa camni... bila sendirian lebih banyak ruang untuk ana dgn Allah.... Bnyak yang ana mampu muhasabahkan...



2 Celoteh SahabatKu... on "Bagaimana Harus Kuhadapi..."

bingkisaNurani on Isnin, 19 Januari, 2009 berkata...

Salam ya ukhti..

bersendirian bukan bermakna keseorangan..

moga dikau sentiasa tabah + kuat..

insyaallah yg terbaik..

terbaik insyaallah :)

Salam Mujahadah..

D's noruaruwani on Isnin, 19 Januari, 2009 berkata...

na, insyaALLAH na boleh buat...
yakin pada diri...
bykkn usaha dan doa..
insyaALLAH..
n jgn lupe byk jmpe lctrr tnye2...
yakin blh tentu blh...!!
=)

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez