Khamis, Januari 22, 2009

Manisnya Ukhwah =)

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 3:23:00 PG
Pandangan Anda : 
Kadang2 rasa sendirian...
Kadang2 rasa macam kita sorang2 jer...
Kadang2 kita teringin sangat nak rasa ber'teman'...

Banyaknye kadang2....
Heheh... Tapi dengan kadang2 itulah Allah bg kita merasai kemanisan iman dan ukhwah bila punya insan bernama sahabat...
Leh bagitahu sape yang leh survive sorang2 tanpa perlu sesiapa pun disisi??
Iye memanglah kadang2 yang berada disisi kita tu bukanlah orang yang rapat atau kadang2 je dia hadir.... tp kita pasti tetap ada teman disisi kan....

Hmmmm, definisi teman ni bagi ana meluas sangat..
Keluarga kita, nenek kita n atok kita pun teman kita....
Jiran kita.. pun teman kita.... Kucing kita pun teman kita... and macam2lah....
Biasa org fikir ( termasuk ana sendiri bila terlupa ) teman tu sinonim dengan rakan... kawan... and sahabat.... hehe... tol tu... sebab kita dari setat je belajar dari tadika memang banyak spend masa kita dengan kengkawan... tol tak?? tak caye?? gunalah calculation mathematics...
hehe... camne yer??? assirr....

Pernah tak alami keadaan 'berteman' tp 'tak bersua'?? mesti pernah kan.. yelah jumpe kat fs, kat ym, blog n etc.... kita takjub n tertarik nak kenal dengan si dia... waima lelaki ataupun pompuan... dari situ bermulanya 1 perkenalan dan ukhwah..... Teman juga ni... teman alam maya.... Alam realiti cumanya bersalurkan sistem maya... hehehe... ape lah ana celoteh ni....
ana alami gak situasi camni.... memula kenal cam biase je... tp bila banyak berkongsi alhamdulillah terasa manisnya ukhwah disitu walaupun tak pernah bersua muka... hanya mendengar suara dan berbalas mesej jer.... Bilalah nak jumpe si dia nih kan....

Hehe.. apelah yang ana ngarut ni kan... Actually, ana nak kaitkan semua yang ana cakap kat atas nun dengan hubungan kita dgn Allah dan Allah lah yang memaut hati2 kita dengan sahabat2 kita untuk merasai kemanisan ukhwah dan iman....

Yang atas sekali ana kata kadang2 kita rase sendirian n etc kan....


Aku minta kepada ALLAH
setangkai bunga segar,
DIA beri aku kaktus yang berduri..
Aku minta kupu-kupu,
di beriNYA ulat...
Aku kecewa dan sedih.....
tetapi aku tetap bersabar...
Namun....
tak lama kemudian
kaktus itu berbunga indah sekali
dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik....
Begitulah cara "ALLAH mengasihi kita selalu indah pada waktunya."
sayangNya Allah setelah kite redha kesemua ujian itu..


Allah beri kita rasa sedih dan memerlukan tu untuk kita sentiasa mengadu denganNya.. untuk kita dambakan kasihNya sahaja... Allah tak beri sesuatu itu pada makhluknya dengan sia-sia... Bila diberi yang pahit itu, sebenarnya akan diganti dengan yang lebih manis....
Anugerah Allah kepada hambaNYA adalah nikmat,
Kemudian dicabut nikmat dan digantikan dengan sabar,
Apa yang diganti itu lebih baik daripada apa yang dicabutnya
- Umar Abdul Aziz -
Kita takleh kata kita leh hidup sorang2 kat dunia ni... Sebab waima kita tiada keluarga ataupun sahabat sekalipun.. kita tetap akan ada teman... teman dan kekasih yang hakiki.. iaitu Allah...
Mukmin yang sejati tak berdukacita dan resah tanpa teman disisi kerana ia tahu ia ada Allah sebagai penolong dan pemeliharanya...
".....dan cukuplah Allah menjadi walimu ( memeliharamu ) dan cukuplah Allah menjadi penolongmu." [ An-Nisa' : 45 ]

Jika takda kawan ke, kekasih ke.. n sesape ke.... jangan takut atau sedih sebab kita ada Allah.... dan kita juga ada keluarga dirumah kan..... Mak dan ayah yang menjadi teman setia kita sejak dari kita belum dilahirkan lagi... mak teman kita selama " 9 bulan 10 hari " dalam tatangan yang berat... dijaga kita dalam rahim (Penyayang)... setelah lahir ayah sambut kita dengan laungan gema keesaan Allah... ayah kita dan mak kita teman kita dalam tangisan kegembiraan...

sedar tak kita? ( Ya Allah, engkau rahmati kedua ibu bapaku.... Izinkan aku untuk mendapat dan mecurah kasih kepada mereka )

Pernah tak terfikir... kita sibuk berteman bila di sek or kampus.. sedar tak kita mak kita pun perlukan teman juga... teman dari darah dagingnya sendiri.... adehh... sebak lak ana tetibe... yelah kadang2 ana pun terlupa tanya khabar dorg... subhanallah.. Astaghfirullah Ya Allah, ampunkan dosaku....

Makhluk ciptaan Allah pulak... cam kucing... dikira teman gak tuh.. bezanya ia tiada akal macam kita... ana suka sangat kat kucing... adeh rindunya kat si Didie kat umah... gemuk lagi ke dia...??? kadang2 ana bercakap dengan kucen ana ni.. yelah dia tak membalas.... kalo geram dia wat hal pun ana marah kat dia... t mulalah wat muka simpati... tetibe tepk... dia pun ade perasaan ke bila kena marah... hehehe... yelah bila dah wat muka simpati tu... dari marah pun jd syg... adehai... abstrak lak nak cakap pasal hati n perasaan nih..... jadi hargailah makhluk Allah tak kira apepun ia... tp jgnlah yang kita dah fobia tu pun nak dicuba syg juga... kang jd lain.... ( ana takut cicak )

Kawan maya lak?? ha... bace kat atas tu macam ade rase suspen tak... ( Ceh pasan cam ade jer )... ana seronok harini... 2 hari ni sedih tp alhamdulillah Allah paut hati sahabat ana untuk same2 kuatkan ana.... Sahabat ana ni ana kenal kat fs... Nur namenye... mekasih Nur selalu msg n kol Ana... adeh ana je jarang msg n kol Nur kan... sibuk skit... tp rindu selalu... Kadang2 bila berbual macam kenal secara berdepan lak... padahal jumpe pun tak lagi... Alhamdulillah itulah kemanisan ukhwah.... Ana ade juga kenal beberapa org adik2 melalui fs n kadang2 YM... yang sorang ngah foundation kat Selangor ni gak ( Thanx bg cenderahati) ... yang sorang tahun ni SPM ( wat yang terbaik dik, adik boleh ) dan yang lagi sorang dah masuk asrama sek agama (moga adik jadi mujahidah solehah yang terbaik)..... Manisnya ukhwah tak dapat dilihat dari pandangn mata kasar, tp ia dirasai dari pandangan mata hati...

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Kalau hati itu bersih, pandangan hati itu yang hakiki

Bila bersahabat kerana Allah insyaAllah kita rasa kemanisannya...
Bersahabatlah dengan deria hati.....


1 Celoteh SahabatKu... on "Manisnya Ukhwah =)"

D's noruaruwani on Jumaat, 23 Januari, 2009 berkata...

na, pjg na tulis...
cmne ek...
kwn ni ade mcm2...
tp kwn tim duka yg plg ssh nk jmpe..
kwn tim suka mmg ramai..
tp, bile kita dh jumpa, mmg sgt2 menghargainya..
papepun, suka atau duka, ALLAH sentiasa ada untuk kita.. cuma, sama ada kita teringatkan DIA atau x...
thanks for being a part of my life, na...
n mmg best ckp ngn kucing..
cm release tensen gak...
akk slalu ckp ngn kucing kat aras..
wlupun die xjwb kn..
hee~~

Friends come and go but memory remains...

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez