Rabu, Januari 21, 2009

Khalid Memburu Syahid

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:19:00 PTG
Pandangan Anda : 
Sahabat2 mungkin pernah dengarkan nama Khalid Al-Walid?Pejuang Islam di Zaman Rasulullah dan para sahabat. Pernah tak anda membaca novel Khalid Al-Walid karya……? Alhamdulillah dgn rezeki yang ada ana dapat gak beli buku nih. Masa seingat ana, ana beli kat Dewan Besar UPM… Time ada Book Fair…. Kebetulan masa tu ngah geram dngan sorng pkcik promoter LinguaPhone… huhuhu…Dalam masa 3 hari ana mampu habiskan bacaan. Kenapa jap je ana baca kan? Buku ni sgt3 menarik. Bahasanya ringan dan mudah untuk difahami, tebalnya kira2 383 m/s…bila membaca novel ni ana pasti sahabat2 pasti tak mau berhenti membaca dan sentiasa ingin tahu kisah yang selanjutnya…Hmmm dah lame dah sebenarnya ana baca buku ni n mungkin ada yg ana kurang ingat jalan ceritanya… seingat ana masa tu dalam semester 2 dan yang paling jelas ialah ana berkongsi dgn sahabat2 KBM tentang buku ni. Ketika kami 1st time wat slot bedah buku di Bukit Expo UPM.

Baiklah ana cerita serba sedikit tentang buku ni…. buku ni ditulis oleh Abdul Latip Talib. Tebal buku ni kira2 383 macam yang ana cakap kat atas…. dan harganya amat berbaloi iaituantara RM30 keatas… tak sampai RM40 pun….


Gaya bahasa yang disampaikan dalam novel sejarah ni berunsur penceritaan.. dan bahasa yang digunakan agak ringan dan mudah difahami… jadi ianya sesuailah dengan sahabat2 yang baru2 berjinak2 nak memugar budaya membaca dalam diri masing2…. melalui buku ni macam2 yang kita perolehi… pertama , kisah perjuangan Rasulullah dan para sahabat dalam memperjuangkan syiar Islam seantero dunia ketika itu… namun dalam buku ni more di spesifikasikan penceritaannya tentang perjuangan yang ditempuh oleh Khalid Al-Walid bersama Rasulullah dan para sahabat… kedua, kita dapatt membayangkan betapa hebatnya cabaran dan dugaan yang ditempuhi suatu ketika dahulu oleh Rasulullah dan sahabat dalam menyampaikan dakwah Islamiah.. dan ada macam2 lagi yang boleh kita peroleh daripada pembacaan tentang buku ni…

Perjalanan cerita didalam novel ini dimulakan dengan penceritaan bagaimana Khalid Al-Walid yang suatu ketika sebelum terbukanya hatinya untuk memeluk Islam, adalah seorang yang sangat hebat dalam menentang Rasulullah. Dan beliau adalah salah seorang pejuang jahiliah yang mahu membunuh Rasulullah. Namun setelah petunjuk yang diberikan oleh Allah kepadanya dia menjadi seorang pejuang Islam yang sentiasa cintakan jihad fisabillah dalam menegakkan agama Allah… Subhanallah…….

Rentetan cerita di dalam novel ini menceritakan tentang peperangan2 yang disertai oleh Khallid Al Walid dan bagaimana beliau memimpin tentera muslimin dalam menghadapi peperangan. Strategi yang di atur berdasarkan penceritaan dari novel ni Masya Allah begitu hebat sekali.. tak terkata ana ketika membacanya…. pelbagai situasi yang di hadapi Khalid dan umat Islam dalam memperjuangkan Islam… tidak sah bagi ana jika tidak menitiskan air mata ketika membaca novel ini… sedih kerana kagum dengan kehebatan Rasulullah para sahabat dan juga kaum muslimin dalam menegak kan Islam… Subhanallah….

Baiklah , mungkin ana keluar sket dari topik asal… camni…. malam tadi (29Ogos0 ana tgk 1 cerita nih… Last Samurai… mungkin sahabat2 penah tgk cerita nih kan… ana ceritakan disini ialah ana taklah tgk sangat mana pun…. tp ana suka tgk part peperangan di antara kaum samurai dengan kaum omuro… (ye kot)…. perancangan strategi mereka… semangat lawan mereka….. ketika ana tgk citer ni terus masuk keminda ana tentang novel Khalid Al-Walid tu….. dapatlah demi sedikit membayangkan suasana ketika berperang tu.. namun bagi ana perjuangan dan peperangan umat Islam suatu ketika dahulu memang langsung tak dapat digambarkan dari kotak minda kita,…. tak terjangkau kehebatannya… namun segalanya adalah dibawah kekuasaan Allah…. dari cerita samurai ni ana dapat lihat ada persamaan dan perbezaannya…. dari segi semangat… ana rase umat Islam ketika zaman Rasulullah lagi hebat semangatnya… strategi pula ana ada lihat persamaannya… bagaimana suatu ketika dalam peperangan Islam bilamana kaum muslimin yang lebih kecil jumlahnya terpaksa berperang dgn pihak lawan yang jumlahnya terlalu besar… strategi yang dilihat ana dalam citer Last Samurai ni hampir sama dengan pembcaan ana dari Kisah Khalid Al Walid…. beza yang amat ketara ialah kaum samurai akan membunuh diri mereka sendiri atau meminta orang lain memenggal kepala mereka apabila mereka kalah dalam peperangan….( biasenye Ketua mereka) namun ini tidak dianjurkan oleh Islam langsung… Allah sendiri melaknat orang yang membunuh diri… Namun bagi golongan samurai berdsarkan citer yang ana tgk nih… ia adalah satu kebanggaan dan penghormatan apabila seseorang itu dipenggal atau membunuh dirinya, mereka dianggap mati secara bermaruah dan jasa mereka amat tinggi…. Namun didalam Islam itu sendiri pabila seseorang itu berjihad bagi memperjuangkan agama Allah dan kemudian dia mati di medan perang, orang itu mendapat darjat mati syahid iaitu syurga menanti mereka DISANA nanti….


Khalid Al-Walid yang mndapat gelaran antara pedang-pedang Allah yang diberi oleh Rasulullah SAW…. Beliau menghembuskan nafas terakhir pada umur 58 tahun.. Beliau amat menginginkan syahid didalam perang namun Allah menetapkan takdirnya untuk meninggal di rumahnya sendiri ketika sedang sakit…. ermmmm tak perlulah kot ana citer lengkap sangat.. pekate kawan2 bli n bace… tentu shabat2 punya pandangan sendiri kan….. so kita kongsi nanti…
insya Allah…

ps# ulasan buku ni ana penah upload kat blog ana yang lama iinomuslimah.wordpress.com.. jd oleh kerana ana telah berpindah blog jd masih dalam tahap nak memindahkan maklumat yang disana ke sini.... =)

2 Celoteh SahabatKu... on "Khalid Memburu Syahid"

Syahidah on Khamis, 22 Januari, 2009 berkata...

Salam..cuba juga baca Ikramah-pejuang jadi pembela...penulisan abdul latip talib memang mengasyikkan dan menyuburkan nilai-nilai perjuangan Islam dahulu kala...Salam ukhwah!

Tanpa Nama berkata...

sy tlh membaca buku ini...
semangat berkobar kobar
dan menginsafi diri yg tak punya sumbangan seperti khalid alwalid,
menyedari diri, bilakah akan dapat berbakti untuk islam yg tercinta

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez