Rabu, Januari 21, 2009

Kisah 3 Lelaki...

Oleh si comot [Ana] Farhana.... Jam 8:26:00 PTG
Pandangan Anda : 
Di suatu ketika ini, ada 3 lelaki sedang bertarung ‘kekejaman’ mereka….


Mereka bertelingkah akan tahap ‘kekejaman’ yang ada pada mereka… siapa yang paling ‘kejam’…

Lelaki A : Korang nak tahu tak… dikalangan kita bertiga ni akulah yang palim ‘kejam’ tau…
Lelaki B : Eh! apesal pulak… akulah yang paling kejam……
Tatkala itu, lalu seorang perempuan yang cantik dan manis dihadapan mereka….
Lelaki A : Hah! kau nak tengok kekejaman aku? Meh saksikan apa aku buat pada perempuan tuh….

Tanpa salam atau sapaan…. Lelaki A terus memukul perempuan tadi dengan sepenuh hati sehingga ia pengsan disitu… Lelaki A ketawa besar….

Lelaki A : Tengok! Aku tak kenal pun perempuan tuh… Aku terus belasah dia sampai pengsan… kejamkan aku…. belasah dia walaupun perempuan tu cantik…
Lelaki B : Eleh! kau nak tengok aku? Lagi kejam dari kau… aku percaya lepas apa yang aku buat ni takda yng lagi kejam dari aku….

Lelaki B terus kearah perempuan yang pengsan tadi. Perempuan itu di’perkosa’ dan kemudian dia dibunuh setelah Lelaki B memuaskan nafsu keatasnya… Lelaki A terdiam…. Lelaki B tertawa terbahak2…

Lelaki B : Lihat! Siapa lebih kejam sekarang… Hah kau dah tak boleh nak tunjuk kekejaman kau (Lelaki B menuding kearah Lelaki C yang sedari tadi diam sahaja)
Lelaki C : Tidak! sebenarnya diantara kita bertiga akulah yang paling kejam. Tahu kenapa?
Lelaki A dan B terdiam tanda tidak tahu…
Lelaki C : Sebenarnya perempuan yang kamu pukul, perkosa dan bunuh itu adalah adikku sendiri….

Sahabat2…. dapatkah ana fahami citer nih? Jika ikut psikologinya sanggupkah sahabat2 melihat ‘adik’ atau ’saudara’ sendiri diperlakukan sebegitu? sudah pasti tidak kan? jika kita adalah manusia yang sanggup memperlakukan sebegitu kita adalah manusia paling kejam…
Sahabat2…. Mesej yang ana nak sampaikan disini ialah….

1. Di andaikan bahawa Lelaki A ialah Negara Amerika yang sanggup menceroboh dan merosakkan bumi Palestin, Iraq, Afghanistan dan lain kerana kepentingannya sendiri…. Mereka sanggup melakukan kemusnahan kepada penduduk Islam disana… memukul seseorang dan membelasah insan yang tidak bersalah… dan kemudian? kenyataan yang diberikan ialah KEMALANGAN YANG TIDAK DISENGAJAKAN?? Masya Allah….. Renungkan…..

2. Di andaikan bahawa Lelaki B ialah Israel Taghut dan Zionis yang sanggup dan terang-terangan memperkosa bumi Palestin…. memusnahkan Kaabah Pertama Umat Islam…. AL-AQSA!! membunuh orang Islam dengan sengaja… memperkosa maruah muslimah2 di bumi Islam…. Nauzubillah….. renungkan….

3. Paling menakutkan….. Sahabat2 ketahuilah… diantara kita adalah di andaikan seperti Lelaki C…. Umat Islam@ Negara Islam yang hanya duduk diam tanpa suara… melihat ’saudara’ sendiri dipukul, dihina, dicaci maki, dibunuh….. dan paling menyayat hati… maruah muslimah, ummi yang bakal melahirkan anak22 pejuang Islam diratah maruahnya sebegitu sahaja….. kemana perasaan kita… kemana semangat persaudaraan Islam kita…. kemana pegangan kita????? tidakkah kita sedih dan kasihan melihat bayi kecil yang suci wajahnya diragut nyawanya dengan peluru???? Alhamdulillah Allah menyayanginya kerana itu ia dijemput terlebih dahulu……. Renungkan…

Sahabat2… memang perlu kita berjuang memegang senjata melawan si kafir dan taghut…. tp atas kemampuan kita cukuplah… cukuplah…. peganglah ilmu itu….. pelajari ilmu itu dari mata,telinga kurniaan Allah dan kemudian turunkanlah ke hati… bukan ke tangan semata2…..

Kerana dengan ilmu itu kita dapat menyingkap kebesaran yang Maha Esa yang dikurniakan kepada kita…. Menambahkan ketaqwaan kita…. bukan hidup sekadar hidup…. tetapi hidup sebagai hamba…. hamba yang tunduk pada penciptanya….

Sempena kekejaman Israel di Pelstin yang hampir masuk hari ke-25 ni masrilah same2 kita pinta dan mohon kepada Allah seikhlas hati agar Allah membantu umat Islam di sana... Boikot Barangan yang berkait dengan AS dan Israel...

Dan sedar2lah sahabat... dunia kini semakin dekat dengan janji Allah iaitu kiamat... masih mampukah kita bergelak tawa bersuka ria dengan santapan hiburan dikala saudara seIslam kita bertarung " batu dengan peluru ".. tiadakah simpati didalam hati kita atau ia hanya sekadar laluan pintasan hati tanpa sebarang tindakan???

Ana tinggalkan persoalan buat kita bersama.....

Mereka sudah dijanjikan syurga (mati syahid) , kita bagaimana?????

Mahukah kita mati dikala sedang berhibur??
Nauzubillah....

Wallahu ta'ala alam...

2 Celoteh SahabatKu... on "Kisah 3 Lelaki..."

ProfHussaini on Rabu, 21 Januari, 2009 berkata...

Menarik betul bagaimana tulisan ini dinukilkan

Teruskan menulis

Sungguh malu kita ingin melaungkan bahawa kita sayangkan saudara kita

Tapi dalam masa yang sama, kita tidak pernah rasa belas terhadap mereka yang sedang dizalimi, walaupun mereka saudara kita

Kita masih di hadapan komputer, bermain dan bersenda gurau...

Kini, masihkah kita malu?

Ruhul Syaheedah on Sabtu, 24 Januari, 2009 berkata...

Terima kasih atas komentar yang membina...

semoga kita sama berfikir... beruzlah... dan bermuhasabah....

masihkah mahu kita kejar dunia sedangkan kita tahu ianya perhiasan semata2...

erm.. juz nak tanya pendapat... takpe ke kita rase kecewa pada dunia??

Catat Ulasan

Dari sahabat...

 

Epilog Hearty Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez